Jul på Malerisamlingen

24. november - 22. december
Social Foodies Chokoladejulestue
Som noget nyt åbner Malerisamlingen i år en chokoladejulestue i samarbejde med den socialøkonomiske virksomhed Social Foodies. I chokoladejulestuen vil der dagligt afholdes flødebolleworkshops - deltagere kan impulsivt ’droppe in’, hvis der er plads, eller reservere grupper på e-mail: lisa@socialfoodies.dk. Workshops er for både børn og voksne – venner, familie og kolleger. Der vil også være salg af Social Foodies økologiske flødeboller, chokoladebarer, marcipan, nougat, nødder, julegaveposer og -æsker samt gavekort.

Tirsdag til fredag kl. 11-19
Weekender kl. 11-17

Workshoppris pr. person: 200 kr. Årskortholdere får 25% rabat på workshops og 10% på andre produkter.
Gratis adgang til julestuen.

Tirsdag 27. november kl. 17
Ellen Hillingsø læser juleeventyr
Skuespiller Ellen Hillingsø læser H.C. Andersens klassiske eventyr ’Grantræet’. Et eventyr der afspejler den udlængsel og nysgerrighed, som prægede mange af guldalderens store malere. Både for børn og voksne.

Pris 100 kr. Halv pris for børn u. 18 år og årskortholdere

Fredag 30. november kl. 17.30 - 18.30
Koromvisning med adventsstemninger
Hør malerierne synge! Med inspiration i samlingens værker sætter Det Danske Kammerkor ord og toner til den kommende adventstid, under ledelse af dirigent Lene Schuldt Jensen. Kom og nyd de skønne malerier, og hør de sange, der ligger på en læbe, gemmer sig bag et træ, vugger i en bølge eller svæver på en sky.

Pris 100 kr. Halv pris for årskortholdere.
Billetter forkøbes. Begrænset antal pladser.

Tirsdag 4. december kl. 17
Foredrag: Chokoladens historie - fra slavehandel til fairtrade
Hør Thor Thorøes spændende og personlige rejse fra etableringen og salget af is-kæden Paradis-IS, til den eksotiske rejse gennem Afrikas korrupte uforudsigelighed, som resulterede i nu at eje og drive den socialøkonomiske virksomhed Social Foodies, der står bag årets chokoladejulestue på Malerisamlingen. Der vil være lækre smagsprøver til foredraget.

Pris 100 kr. Halv pris for årskortholdere

Torsdag 6. december kl. 17
Gastro-omvisning: Smag på kunsten - festligheder og bobler
Fester og glæde blev særligt dyrket i romantikkens guldaldermalerier. Vi starter aftenen med en smagning af festlige bobler v. cremant, cava og sekt præsenteret af cafeens restauratør Richard Roth, efterfulgt af en omvisning i udstillingerne med motiver af glæde og festligheder. Deltagerne samler indtrykkene tilbage i museets cafe ved et måltid tilberedt med udgangspunkt i fest og malerier.

Samlet pris for omvisning, smagning af bobler og middag (ekskl. drikkevarer) 350 kr. pr. pers.
10% rabat for årskortholdere og én ledsager.
Begrænset antal pladser. Tilmelding nødvendig inden 1. december via billetto.dk eller tlf. 53 85 10 17

Torsdag 13. december kl. 19.30
Julekoncert ved Fredensborg Slotskirkes Pigekor
Traditionen tro synger Fredensborg Slotskirkes Pigekor julen ind på Malerisamlingen.

Pris 150 kr. Halv pris for årskortholdere.

Kl. 18
Julemiddag i cafeen
Forret: Laksetatar med estragoncreme og rugbrødschips
Hovedret: Helstegt andesteg med brune kartofler, hjemmelavet rødkål og andesauce
Dessert: Risalamande med kirsebærsauce

Pris 195 kr. 10% til årskortholdere inkl. en ledsager
Bordreservation via billetto.dk eller tlf. 53 85 10 17

Lørdage og søndage i december kl. 10-16
Juletræssalg

Nivås spejdere ’De Vilde Svaner’ sælger juletræer på museets parkeringsplads – alle lørdage og søndage fra den 1.–23. december.

For øvrige arrangementer, omvisninger og introduktioner til udstillinger, se museets kalender.

__________________________________________________________________________________________

For yderligere oplysninger kontakt gerne kommunikationsansvarlig Kirsten Baltzer Kahr på e-mail kbk@nivaagaard.dk eller tlf. 49 14 10 17.

Pressebilleder kan downloades fra museets presseside.

• Kunst, kultur, underholdning

Kirsten Baltzer Kahr