J. Jensen: miljøsanering fra A-Z

J. Jensen præsenterer miljøsanering som deres nyeste kompetence, hvilket dog er et område, de har arbejdet meget med i en lang årrække. Hvis man har asbest eller skimmelsvamp i en bygning, så er det vigtigt, at man får fjernet det med det samme. Det er dog vigtigt at få de rigtige og professionelle hold til at udføre fjerningen af de giftige materialer. Så de sundhedsskadelige stoffer bliver fjernet med det samme, og så de folk man holder af, ikke tager skade.

Læs mere herunder omkring hvilke kategorier der er af miljøsanering, og hvordan J. Jensen udfører arbejdet.

Asbestsanering

Asbest blev i 1960’erne brugt som byggemateriale, da det har en brandhæmmende effekt, dog er asbest meget skadelig ved indånding. Derfor skal det fjernes, hvis det er blottet for mennesker, der findes asbest i mange materialer så som vinyl, beton, lofter og rørisolering. Asbeststøv er sundhedsskadeligt, og derfor er det vigtigt, at få fjernet det og håndteret på den rigtige måde.

Det er derfor vigtigt at få professionelle til at fjerne asbesten inden, den bliver for sundhedsskadelig for de mennesker der lever med det.

PCB-sanering

PCB blev brugt i bygningerne i 1950’erne, og derefter blev det forbudt i 1970’erne. Der er senere fundet ud af at PCB er en af de 12 farligste stoffer i verden. PCB står for polyklorerede bifenyler, og blev fremstillet i 1920’erne. PCB er meget sundhedsskadeligt, og kan give kræft, forstyrret hormonbalance, immunforsvaret, udviklingsforstyrrelser for børn og det kan nedsætte forplantningsevne.

Når der bliver fundet en form for PCB i en bygning, så bliver mængden undersøgt, dernæst J. Jensen den nyeste og sikreste metode for at fjerne PCB.

Klorerede paraffiner

I 1970’erne da man forbød PSB, så brugte mange klorerede paraffiner og så kaldet (KP) i stedet. Kp blev brugt for at blødgører fuger, lak og maling. Først i 2002 begynder man at forbyde KP rundt omkring i Europa. Dog findes der mange bygninger. KP er meget miljø- og sundhedsskadeligt, og det er også mistænkt for at være kræftfremkaldende.

Sanering af metaller

Metaller som bly og kviksølv er ikke helt ufarlige materialer, dog er de ufarlige så længe, materialerne er bundet fast i materialerne. Hvis en bygnings skal renoveres og malingen krakelevere, så er metallerne ikke bundet fast til noget, og det er her de er sundhedsskadelige. Kviksølv er tidligere blevet brugt, som konverteringsmiddel i malingen og det er ved lave koncentrationer sundhedsskadeligt.

Skimmelsvamp

Skimmelsvamp er meget farligt, og opstår på mange lune og varme steder bygninger. Det kan være i kældre, i badeværelser, eller andre steder hvor der kan være dårlig udluftning.

Hvis svampen ikke bliver fundet, så bliver det bare større, og det kommer til at bredde sig.

J. Jensen er med til at sætte en høj standard for nedrivningsbranchen, og det har de været i 30 år. Dertil har de været medvirkende til at indføre regler omkring PCB-nedrivning og generelt differentiere de sig ved en grøn profil, ved ansvarlig affald sortering og genbrug.

Der bliver internt fokuseret på at få grøn energi via egne vindmøller og solcelleanlæg, så de i højere grad bliver selvforsynende. Dertil er j. Jensen en certificeret virksomhed som har ISO 9001 certifikat, ISO 14001, DS/OHSAS 18001 & bek. 87.

Tak for at du læste med. Jeg håber, du er blevet klogere på miljøsanering, specielt hvis du har problemer med asbest eller skimmelsvamp.

• miljøsanering
  • j-jensen