Santander Consumer Bank klar med rapport: danskernes biløkonomi i 2019

Santander Consumer Bank tager sin oprindelse i Spanien, som en del af Banco Santander, der blev grundlagt i 1857. Banken er i dag dog stærkt repræsenteret i Norden med mere end 1.400 medarbejdere i Danmark, Sverige, Norge og Finland.

Santander Consumer Bank har netop lagt sidste hånd på en gennemgribende undersøgelse, der kortlægger danskernes biløkonomi i 2019.

Tilbøjelighed til leasing blandt unge byboere

Undersøgelsen viser, at privatleasing er på vej tilbage efter en periode med nedgang. De unge, der bor i byerne, er blandt de mest tilbøjelig, når det gælder ideen om at udskifte ’ejer’ med ’lejer’.

Denne tendens har leasingfirmaerne fået øjnene op for, og er begyndt at satse stort på forhandlere i byerne, hvor disse typisk har holdt hof i yderområderne.

Undersøgelsen viste ydermere, at gennemsnitsalderen for en førstegangs-privatleaser er faldet drastisk. Af unge mellem 18-29 år svarer 21%, at de med stor sandsynlighed gerne vil privatlease deres næste bil. Næststørste gruppe er de 30-39-årige, hvor 15 % svarer, at de satser på privatleasing af deres næste bil, mens kun 8 % af de 50-59-årige og 4 % af de +60-årige ville vælge denne finansieringsmodel.

Ovenstående er en udvikling, som Santander Consumer Banks salgsdirektør, Carsten Levin længe har kunnet tyde:

"Den yngre generation ønsker en fast udgift og adgang til fleksibilitet. Med privatleasing får de opfyldt disse ønsker, og det tiltaler dem. Man løber ikke den store risiko, og man kan træde ud af aftalen inden for rimelighedens grænser. Det tiltaler den yngre del af befolkningen”, siger han.

Og netop de unges brug af abonnementstjenester i alle henseender, kunne tænkes at understrege denne udvikling:

"Vi ser en øget efterspørgsel på leasing- og abonnementstjenester, hvor man kender den præcise månedlige ydelse og ikke har nogle ricisi i forhold til værditab på bilen," udtaler Carsten Levin også.

Flere biler i byerne?

Længe har hersket en politisk agenda om at få bilerne ud af bybilledet. Dog tyder undersøgelsen også på, at den moderne familie gerne vil bo centralt i byen – med bil.

Hovedstadsområdet og de største byer, der tæller over 100.000 indbyggere, er nye frontløbere på privatleasingmarkedet. Faktisk svarer 19 % af byboerne at de sandsynligvis eller meget sandsynligt gerne vil privatlease næste gang familien skal udvides med et nyt medlem. Anderledes ser det dog ud udenfor byerne, hvor kun omkring 9 % ville overveje denne finansieringsmodel.

Santander Consumer Bank går forrest på billån

En privatleasingaftale er en omkostningsfattig, fleksibel og sikker løsning, når der skal investeres i ny bil. Derfor har Santander Consumer Bank ligeledes har stort fokus på, at kunne tilbyde de bedste og mest favorable lånemuligheder til førstegangsleaserne.

Læs hele rapporten her eller læs mere om hvordan Santander Consumer Bank kan hjælpe dig til udbetalingen af en bil.

• biløkonomi
  • privatleasing
  • billån

Santander er en bank, men ikke nogen helt almindelig bank.

Vi er en del af spanske Banco Santander, som blev grundlagt i år 1857. Banco Santander er den største bank i Eurozonen og blandt de største banker i verden med mere end 200.000 ansatte og 133 mio. kunder i mere end 40 lande. Vi blev etableret i 2007 og startede med en enkelt ansat; vores administrerende direktør. I dag er vi over 250 kollegaer og holder til i Hvidovre.