Kransekage til festlige begivenheder

Kransekage har altid været en traditionel kage, der især spises til festlige stunder, og når noget skal fejres. Da vi er ved at gå ind i sæsonen for konfirmationer, bryllupper og studenterfester, er kransekagemassen ganske højaktuel, selvom mange normalt kun forbinder kransekage med nytårsaften.

Med ODENSE Kransekage får du en helt ny mulighed for at lave lækre og festlige kransekager til fx konfirmationen eller studenterfesten. Med en færdig masse, der blot skal sprøjtes ud og bages, kan man lægge energien i at pynte kagen efter bagning eller tilføje lækkert fyld til at supplere den dejlige kransekagesmag – det er kun fantasien, der sætter grænser.

ODENSE Kransekage findes allerede nu på hylderne i butikker som Bilka, Føtex, Kvickly og SuperBrugsen samt på vores webshop.

Med dette produkt gør vi det ekstra nemt at lave lækre kager, da massen blot skal trykkes ud af posen og bages færdig i ovnen. I posen sidder desuden en stjernetyl i smart sprøjtepose, så du nemt kan lykkes med at sprøjte fine kager ud.

Som altid følger herunder et par opskrifter, som viser, hvad ODENSE Kransekage for eksempel kan bruges til.

Dannebrog kage

(Ca. 15 ”flag”)

200 g Original ODENSE Marcipan
400 g hvedemel
150 g sukker
200 g smør
1 æg
1/2 kg friske jordbær eller 400 g jordbærmarmelade
100 g sukker
400 g ODENSE Kransekage

Bland hvedemel, revet marcipan og sukker. Smuldr smørret i blandingen og saml dejen med æg.

Ælt den hurtigt sammen, form til en aflang pølse og tryk den flad. Pak dejen ind i plastfilm og læg den i køleskabet, mindst 30 minutter.

Rul mørdejen ud til et rektangel på ca. 20 x 30 cm på et meldrysset bord, så den passer til en bradepande.

Læg dejen i bradepanden og forbag den 15 minutter ved 180° C.

Smør den forbagte dej med marmelade eller fordel jordbær, skåret i små stykker vendt i sukker, oven på dejen.

Sprøjt kransekagemassen rundt i kanten og lav linjer på tværs og på langs.

Bag tærten i endnu 15-20 minutter og lad den køle helt af inden den skæres i mindre stykker.

Nemme jordbærkager

(Ca. 20 styk)

400 g ODENSE Kransekage
300 g færdig kagecreme
1 dl pisket piskefløde
500 g jordbær

Færdig kransekagemasse sprøjtes ud til en lille kagebund (ca. 6 cm i diameter) i silikoneforme eller på bagepapir.

Kagerne bages ved 210° C i 10-11 minutter. Lad kagerne køle lidt af.

Imens piskes piskefløden, og vendes sammen med kagecreme. Dekorér herefter de bagte kager med flødecremen og friske jordbær.

Fotos og tekster kan hentes på My Newsdesk eller hos undertegnede.

Gitte Elkær Bruun

Marketingchef / Odense Marcipan A/S / gitte.elker.bruun@odense-marcipan.dk

• kage
  • fest
  • dessert
  • marcipan

Odense Marcipan er verdens førende producent af marcipan og marcipanrelaterede produkter. Firmaet er repræsenteret på alle markeder, hvor marcipan anvendes, og ODENSE er det største mærke i de skandinaviske lande. ODENSE produkterne er repræsenteret på bageri, food service og dagligvaremarkedet, og produkterne bliver i stort omfang anvendt i nydelsesmiddelindustrien af mange førende kage -og konfektureproducenter.

Gitte Elkær Bruun

Pressekontakt Marketingschef +45 63117200