Gør-det-selv-bilvask er skidt for miljøet

I det gode sensommervejr benytter en del danskere lejligheden til selv at vaske bilen i indkørslen på en solrig søndag. Men det er en rigtig dårlig idé, fordi olie- og sæberester ledes direkte ud i kloakken

Når du vasker bilen hjemme i indkørslen, er der ingen kontrol over de stoffer, der ledes ned i kloakken eller direkte ned i jorden. Det er blandt andet bremsestøv og olierester, der typisk sidder på bilens dæk og fælge, i hjulkasser og undervogn.

”Mange tænker nok ikke over det, men faktisk er det rigtig dårlig idé selv at stå med sæbevand og børste derhjemme. Det er ikke kun olierester, der udledes i naturen, det er også den sæbe man bruger,” forklarer Gert Johansen, konceptudviklingschef i energiselskabet OK og ansvarlig for selskabets 170 vaskehaller, som bærer den nordiske miljømærkning, bedre kendt som Svanemærket.

Brug miljøvenlig vaskehal

Miljøstyrelsen, Danmarks Naturfredningsforening og flere andre organisationer fraråder, at man vasker bilen hjemme. I Sverige har man sågar helt forbudt at vaske bilen i indkørslen eller på villavejen. Så når man alligevel er ude at køre en tur, giver det faktisk bedre mening at svinge omkring en vaskehal - og helst en miljøvenlig én af slagsen. Vasker du bilen i en miljøvenlig vaskehal, fx med Svanemærket, mindskes udledningen af tungmetaller og andre skadelige stoffer betydeligt sammenlignet med en almindelig vaskehal.

”Udover at rense vandet, genbruger en svanemærket vaskehal også vandet. Vandet renses i et biologisk rensningsanlæg, og det betyder, at der udledes markant mindre spildevand i kloakken per bilvask – og det vand er selvfølgelig renset for miljøskadelige stoffer, før det udledes, ” siger Gert Johansen fra OK.

I OK’s vaskehaller udledes kun cirka 35 liter vand. Samtidig stiller det nordiske miljømærke en række strenge krav til miljøvenlige sæber og minimal udledning af miljøskadelige stoffer.

Nedsæt risiko for rustangreb

Det altid en god idé jævnligt at fjerne skidt ved for eksempel dørkarme og motorklap. For meget skidt gnaver i lakken og øger risikoen for rust. Tør også bilen efter, når den kommer ud af vaskehallen. Sørg for at alle lister og steder, hvor der kan samles vand, bliver tørret af. Det nedsætter risikoen for rustangreb. Er det nødvendigt at bruge vand og børste i krogene, så er det en god idé at gøre på pladsen ved vaskehallen, så vandet ikke ledes direkte ud i naturen.

• Miljøpolitik

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 170 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.