Medaljebonus til danske døveatleter

Energiselskabet OK har indgået en aftale med Dansk Døve-Idrætsforbund om medaljebonus til atleterne i forbindelse med internationale mesterskaber. Samtidig er OK officiel sponsor for forbundet.

Når døve og hørehæmmede idrætsudøvere stiller op og repræsenterer Danmark til internationale stævner, medfører det naturligt nok udgifter for forbundet, som organiserer døveidrætten i Danmark. Men samtidig kan der for den enkelte udøver ofte være tale om en vis grad af egenbetaling. Samtidig har de atleter, som vinder medaljer, ikke tidligere modtaget en økonomisk anerkendelse for indsatsen.

Det laver en ny supplerende sponsoraftale med energiselskabet OK nu om på.

”I OK er vi kendt for at støtte sporten, og vi mener grundlæggende, at alle skal have de bedst mulige forudsætninger for at dyrke idræt. Vi har samarbejdet med Dansk Døve-Idrætsforbund siden 2016, hvor vi har støttet forbundets atleter bredt med udstyr og et økonomisk sponsorat,” siger Steffen Toft Spiele, CSR-ansvarlig i OK.

Ekstra bonus for metal til Danmark
Dansk Døve-Idrætsforbund og OK er nu gået skridtet videre, og det betyder, at der nu kommer en bonusudbetaling, hver gang en atlet eller et hold vinder en medalje af guld, sølv eller bronze til et internationalt mesterskab. Der har ikke tidligere været en fast aftale med økonomisk gevinst for de atleter, som hiver metal hjem til Danmark.

”Vi er glade for vores nye aftale, fordi døveidrætten er et spændende område, som er på vej frem. Her kan vi med vores bonusaftale virkelig være med til at gøre en forskel for de danske døveatleter, og denne aftale skal både ses som en ekstra motivationsfaktor og et stort skulderklap til atleterne for deres store indsats på træningsbanerne og til mesterskaberne,” siger Steffen Toft Spiele.

Glæde hos forbundet
Dansk Døve-Idrætsforbund er glad for den nye aftale.

”Vi vil grundlæggende gerne investere i at give atleter, trænere og frivillige de bedst mulige forberedelser til internationale mesterskaber og til Deaflympics. Vi ved, at atleterne kæmper hårdt ved siden af sporten med job og studier for at kunne præstere internationalt og give os alle sammen store oplevelser, som vi aldrig glemmer,” siger Joachim Thor Krøyer, sekretariats- og elitechef i Dansk Døve-Idrætsforbund og fortsætter:

”Aftalen har derfor en stor økonomisk værdi for atleterne, og det er en vigtig anerkendelse at få, når de bringer medaljer hjem til Danmark. Aftalen er fantastisk, og det er også et godt bevis på, at samarbejdet med OK har udviklet sig positivt til stor gavn for begge parter.”

Dansk Døve-Idrætsforbund og OK har som supplement til medajlesponsoratet indgået en partnerskabsaftale, som løber til Deaflypics 2021 (Officiel olympiske lege for døve og hørehæmmede red.). Det er desuden muligt for alle OK-kunder at støtte Døveidrætsforbundet yderligere igennem en benzinkortaftale, hvor OK donerer 5 øre pr. tanket liter til forbundet.

Om medaljesponsoratet
Den økonomiske ramme for sponsoratet gælder i forbindelse med alle EM og VM-slutrunder i 2019. Første medaljechance er EM i Fodbold i Grækenland, som starter 1. juni.

Bonus til individuelle atleter
10.000 kr. ved guld
7000 kr. ved sølv
5000 kr. ved bronze

Medaljebonus til hold
25.000 kr. til holdet ved guld
15.000 kr. til holdet ved sølv
10.000 kr. til holdet ved bronze

Om Dansk Døve-Idrætsforbund

Dansk Døve-Idrætsforbund er et selvstændigt forbund under Danmarks Idræts-Forbund (DIF) gennem specialforbundet.

• I forbundet 650 medlemmer fordelt over otte døveidrætsklubber
  • Døveidrætten er organiseret selvstændigt, da den er væsentligt forskellig fra såvel hørendes idræt som handicapidrætten pga. brugen af dansk tegnsprog. Hørehæmmede anses derfor snarere som en sproglig minoritetsgruppe frem for en handicapgruppe.
  • I lighed med OL og De Paralympiske Lege har døveidrætten en tilsvarende begivenhed under International Committee of Sports for the Deaf - Deaflympics. Legene afholdes hvert 4. år, er godkendt af den Internationale Olympiske komite (IOC) med olympisk status.

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.

Steffen Toft Spiele

Presseteam 8932 2515