Miljøvenlig varmeløsning til sognegården

I idylliske omgivelser uden for Brabrand ved Aarhus ligger Lyngby Sognegård. Sognegården spiller en vigtig rolle i det lille lokalsamfund og er samlingspunkt for foreninger samt sociale og kulturelle arrangementer i Lyngby.

Bygningen blev opført for mere end 100 år siden og fungerede frem til 1966 som skole. Siden 1996 har de 400 kvadratmeter fungeret som sognegård, og for knap fire år siden skulle det gamle oliefyr udskiftes. Menighedsrådet ønskede en mere miljøvenlig opvarmningsform og kiggede i retning af en varmepumpeløsning. Da bygningen og grunden er fredet, var det ikke muligt at installere en luft-vand varmepumpe, som har en synlig udedel. Derfor rettede sognegården blikket mod jordvarme.

”Jeg kendte allerede til jordvarme fra min private bolig. Det fik jeg installeret, da huset blev bygget i slutningen af 1970’erne,” siger Leif Degn, som er menighedsrådsmedlem og formand for valgbestyrelsen i Lyngby. Derfor var det helt naturligt for ham at have en aktiv rolle i den nye varmeløsning, dels på grund af den tekniske viden qua egen erfaring, dels fra sin professionelle baggrund som teknisk konsulent hos Kamstrup, inden han blev pensionist.

Fra tilladelse til spadestik
Fra man tog beslutningen i menighedsrådet om en ny varmeløsning, og til den en kilometer lange slange blev lagt i jorden til jordvarmeanlægget, gik der dog knap et år.

”På grund af fredningen skulle Fredningsmyndighederne først give tilladelse til løsningen. Vi skulle blandt andet kunne stå inde for, at træerne på grunden ikke blev ødelagt,” siger Leif Degn og fortsætter: ”Dernæst indhentede vi tilbud fra en håndfuld virksomheder, og den bedste løsning kom fra OK, som vi valgte at gå videre med.”

Leif Degn kendte i forvejen OK som leverandør, og der var enighed i menighedsrådet om, at det var en leverandør, man havde tillid til.

”Ud over, at vi havde tillid til, at OK kunne løse opgaven, var det også en rimelig pris. Vi har ikke på noget tidspunkt været i tvivl om, at OK kunne løfte opgaven. De aftaler, vi lavede i sin tid, er blevet overholdt, både i forhold til budget og i forhold til tidsplanen,” siger Leif Degn.

Besparelse på varmebudgettet
Anlægget er finansieret gennem et lån hos Aarhus Stift, som kan søges til offentlige bygninger i stiftet. Stiftslånet afdrages over ti år, og som Leif Degn siger, så vil anlægget fungere uden problemer mange år frem, og dermed kan man se frem til at tjene penge på det på grund af den store besparelse i forhold til den gamle varmeløsning med fyringsolie. Med varmepumpen er der et årligt forbrug på omkring 14.000 kWh.

”Når vi taler økonomi, brugte vi cirka 60.000 kr. om året på fyringsolie og vedligehold af anlægget, og med vores jordvarmeanlæg sparer vi omkring 30.000 kr. om året,” siger Leif Degn.

”De daværende radiatorer var heldigvis så store, at de sagtens kunne opvarme rummene med den nye løsning, og generelt synes vi, at luften er blevet bedre, og der er en mere jævnt fordelt varme,” siger Leif Degn.

Han nævner også, at indedelen af varmepumpen er så støjsvag, så man ikke lægger mærke til den. Så der er flere fordele ved løsningen ud over, at løsningen er miljøvenlig og giver besparelser på varmekontoen.

• Miljø, energi

• varmepumper
  • alternativ energi

• Favrskov

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.

Anne Dyrholm

Presseteam 8932 2247