OK dæmper lyset på tankstationen

Den grønne omstilling forbindes ofte med vindmøller, elbiler og storstilede omlægninger af vores energikilder. Men mindre kan også gøre det. Energiselskabet OK har i de seneste år nedbragt energiforbruget markant ved at fokusere på energioptimering i den daglige drift, herunder brugen af LED-belysning på stationer

Overalt i Danmark er der gang i den grønne omstilling på et lidt mere nært niveau, man ikke hører så meget om i det daglige. Det anslås fx, at cirka 250.000 gadelys er overgået til LED i de senere år, og at man ved hver enkelt udskiftning har sparet 150 kWh årligt.

Hos mange virksomheder er tendensen den samme, og på OK's hovedkontor i Viby J, hvor der også er monteret solceller på både tag og på facaden af bygningen, er elforbruget blevet nedbragt med 20 procent per ansat fra 2012 til 2016.

Flere vaskehaller er desuden blevet udstyret med såvel solceller som intelligent energistyring, men det er især overgangen til LED på tankstationer og vaskehaller, der har haft miljømæssig og energibesparende effekt. Helt specifikt på knap 530.000 kWh i løbet af fem år.

Ud med lysstofrør
I al sin enkelhed handler energiforbedringerne om udskiftning af konventionelle lysstofrør. OK har på dels egne stationer og dels nogle forhandler-ejede stationer i nogle år løbende monteret LED-armaturer. Samtidig bliver nyetablerede tankstationer altid udstyret med LED-belysning i OK.

"Vi har været i gang med det her i 2015 og 2016 og fortsætter i 2017. Vi opsatte 250 LED-lamper i 2015, 1000 i 2016 og forventer at sætte 1000 op i år," siger Torben S. Mikkelsen, projektleder i Teknisk afdeling i OK.

Belysning efter bevægelse
Det smarte ved LED-armaturerne på tank-anlæggene er, at de kan reguleres og indstilles til at tænde i forbindelse med bevægelse. Det betyder, at kommer man kørende en sen aftentime og kigger ind på en station, er lyset dæmpet. Lysstyrken øges, når man kører ind på stationen. Der er således både besparelser ved at bruge LED og ved at kunne dæmpe belysningen med bevægelsessensorer.

"Vi dæmper faktisk belysningen helt ned til 50 procent af den fulde styrke. Alligevel er det ikke noget, man med det blotte øje ser. Måske hænger det sammen med, at LED som udgangspunkt lyser cirka 10 procent mere end helt nye lysstofrør," forklarer Torben S. Mikkelsen og pointerer, at konventionelle lysstofrør efter bare et års tid har mistet en hel del i styrke.

Målet er mere LED
Som det er nu, har 110 af OK's egne stationer samt ligeså mange forhandler-ejede stationer fået LED-belysning. Målet er, at forhandlerne skal overtales til at overgå til LED, men da hele lampen skal udskiftes, når man bruger LED som lyskilde, hvor det ved en mere konventionel løsning kun er lysstofrøret, der skal udskiftes, kan omstillingen til LED kræve lidt overtalelse, oplever OK, som både har egne tankstationer og tankstationer, ejet af forhandlere, fx brugsuddelere.

"Engangsydelsen ved LED er betydeligt højere, end hvis man blot skulle skifte et lysstofrør, og det kigger forhandlerne selvfølgelig på. Men på længere sigt er LED en bedre investering, så vi håber og forventer, at vi i de kommende år vil se flere og flere udskiftninger på stationerne, " siger Torben S. Mikkelsen.

LED-armaturets levetid er på cirka 10 år, hvorimod lysstofrøret har en levetid på 16.000 timer, altså cirka et par år. LED-armaturet koster mere i førstegangsydelse, men tjener sig hjem efter tre et halvt år.

Den stille, grønne LED-revolution ude på tankstationerne giver således både en miljømæssig gevinst og besparelser på energiregningen hos det danske olie- og energiselskab.

Fakta:
OK anvender to typer LED-lamper på stationerne, hvor den ene 1) anvendes ved nybygning og renovering af skærmtage og vaskehaller (har valgfri dæmpning og bevægelsescensor), mens den anden 2) anvendes i eksisterende armaturkasser i skærmtage (har fast dæmpning og bevægelsescensor).
Pr. 1. januar 2017 er Type 1 installeret på 35 stationer samt i 53 vaskehaller.
Type 2 er installeret på 178 stationer.
I vaskehaller med LED-armatur reduceres effekten fra 600 W til cirka 250 W i hele åbningstiden. Forbruget reduceres fra 8,4 KWh til 3,5 KWh per døgn.

• tankstationer
  • alternativ energi

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.