OK’s medarbejdere deler reflekser ud

Anja Bonde var en af de OK-medarbejdere, som delte reflekser ud på Årets Refleksdag. Foto: Ole Hartmann Schmidt.

Det er efterhånden blevet mørkt, når børnene bliver sendt ud af døren i morgentimerne. Derfor sendte OK en række medarbejdere ud med reflekser til egne børns skoler og børnehaver i forbindelse med Årets Refleksdag 2018

Det er vigtigt at lyse op i trafikken, når vintermørket indfinder sig. Derfor deltog Energiselskabet OK torsdag for ottende år i træk i Børneulykkesfondens landsdækkende kampagne Årets Refleksdag, som har til formål at sætte fokus på vigtigheden af, at de bløde trafikanter er synlige i den mørke tid.

OK-medarbejdere som refleksambassadører
OK delte på Årets Refleksdag 2018 mere end 1200 gratis reflekser ud på en lang række skoler og børnehaver i hele landet. Ligesom de foregående år var det OK’s medarbejdere, der gik forrest ved personligt at uddele reflekser i deres børns børnehaver og skoler.

”Vi vil gerne være med til at forbedre sikkerheden for de bløde trafikanter – særligt børnene, som er nye i trafikken. Reflekskampagnen er altid populær blandt medarbejderne og nyder stor opbakning år efter år, og vores refleksbeholdning bliver altid revet væk, – så vi kommer helt sikkert igen næste år,” siger CSR-ansvarlig Steffen Toft Spiele, som er koordinator på Årets Refleksdag hos OK.

Reflekser gør en forskel
Undersøgelser viser, at man med en godkendt refleks er synlig på en afstand af 140 meter, hvis bilen har nærlyset tændt. Ved 50 km/t har en bilist med nærlyset tændt 10 sekunder til at reagere. Hvis man færdes i mørket uden refleks, bliver man derimod først synlig på en afstand af 25-30 meter. Ved 50 km/t har en bilist med nærlyset tændt kun to sekunder til at undvige.

Om Årets Refleksdag
”Årets Refleksdag” afholdes af Børneulykkesfonden. Det er en dansk tradition, at den hvert år falder sidste torsdag i oktober, inden vi stiller uret om til normaltid.

Årets Refleksdag har til formål at lyse Danmark op og sætte fokus på, hvordan reflekser hjælper med at skabe synlighed i trafikken i den mørke tid.

Fakta om reflekser

• Bløde trafikanter med reflekser har 85 procent lavere risiko for at blive overset i trafikken
  • Med godkendt refleks: Du bliver synlig på en afstand af 140 meter, hvis bilen har nærlyset tændt. Ved 50 km/t har en bilist med nærlyset tændt 10 sekunder til at opdage dig
  • 72 procent af danske forældre giver deres børn reflekser på overtøjet. 43 procent af de voksne bruger refleks (Epinion for Børneulykkesfonden og Codan, 2018).
  • Halvdelen (50 procent) af danskerne i alderen 15-64 år har aldrig reflekser på, mens 43 procent altid eller for det meste har reflekser på overtøjet, når det er efterår og vinter

Kilde: Børneulykkesfonden 2018

• Arbejdsliv

Om OK:

• OK a.m.b.a. er et dansk andelsselskab med hovedsæde på Åhave Parkvej i Viby J og beskæftiger cirka 600 medarbejdere.
  • OK tæller udover moderselskabet OK også datterselskaber som Kamstrup, EnergiData og OK Plus.
  • OK omfatter mere end 660 tankstationer, 132 vaskehaller samt 72 Truck Diesel stationer, hvor vognmænd kan tanke døgnet rundt, fordelt over hele landet.
  • OK er landsdækkende leverandør af benzin, diesel, transportdiesel, smøremidler, naturgas og elektricitet til både erhverv og private. Desuden leverer OK rådgivning, projektering og installation af varmepumpeløsninger i alle størrelser.
  • Foruden energiprodukterne sælger OK også mobiltelefoni og forsikringer.

Steffen Toft Spiele

Presseteam 8932 2515