Skiferie i egen bil: Sådan gør du bilen klar til lave temperaturer

Temperaturer et godt stykke under - 15 grader er ikke et særsyn i de norske og svenske skiområder, og det stiller helt særlige krav til bilen, hvis du som mange andre danskere gør vinterferien til en kør-selv-skiferie.

Det er især sprinklervæske, brændstof og motorolie, der bliver særligt belastet, når det bliver rigtigt koldt. Normalt er sprinklervæske, som du køber på danske tankstationer sikret til -12 grader, men det er ikke nok, hvis temperaturen bliver endnu lavere, som kan være tilfældet længere nordpå. Det enkle råd er derfor, at du fylder sprinklervæske på, når du alligevel tanker brændstof på bilen på en norsk eller svensk tankstation. Og nu vi er ved brændstofferne, så bør du være særligt opmærksom på de lave temperaturer, hvis du kører afsted i en dieselbil.

Frostsikring i diesel

Den danske diesel er typisk frostsikret til - 24 grader, mens den svenske og norske er sikret til - 35 grader. Igen lyder rådet, at hvis vejrudsigten byder på ekstreme frostgrader, så kan man med fordel tanke det lokale brændstof. Motorolien er den sidste væske, som kan blive udfordret af lave temperaturer.

”Skal man køre i områder med meget lave temperaturer, så kører motoren bedst på en letløbsolie, der er tynd, og som hurtigere opnår den korrekte arbejdstemperatur, der gør, at motoren slides mindre. Så vi anbefaler, at man bruger en letløbsolie, når bilen skal bruges til kør-selv-vinterferie i Norge og Sverige,” siger Rasmus Boserup, pressechef i olie- og energiselskabet OK, der har 660 tankstationer i Danmark.

Lovpligtigt med snekæder- og sokker

For nordmænd og svenskere, der bor i skiområderne, er snekæder eller såkaldte snesokker en fast del af bilens udstyr, og det bør de danske vinterferiebilister også huske på. Faktisk er det lovpligtigt at bruge snekæder på en række strækninger i Norge og Sverige på grund af enten store stigninger eller fald på vejene, typisk i bjergpas og bakker op mod skiområderne. Det vil sige, at når du møder skiltning med påbud om brug af snekæder eller snesokker, så SKAL de altså monteres på bilen. Det gælder i øvrigt også ved kørsel i mange skiområder i Alperne.

Foruden snekæder eller snesokker, bør du have en lygte, refleksveste, træktov, et par tæpper og gerne en skovl med. Den norske redningstjeneste Viking råder desuden til, at man altid sørger for, at mobiltelefonen er opladet under kørsel i skiområderne og i bjergene, og at man spørger på tankstationerne på vej op om bjergene om vejr- og vejforhold. Det lokale personale er altid opdateret om situationen og kan give gode råd.

Afsæt god tid

I Danmark er vi vant til, at vejene er nemt fremkommelige. Selv i snevejr. I Norge, Sverige og i Alperne kan der gå mange timer, før du kan komme frem, hvis det sner eller generelt er glat. Derfor bør du også afsætte ekstra køretid. Det er vigtigt at huske på, at vejene ofte er kuperede og har mange sving, så helt generelt skal du forvente at kunne køre maksimalt 70 km/t i skiområderne.

Kør selv bilferie sydpå

Kører du sydpå i egen bil, så vær opmærksom på, at Tyskland har indført nye regler for brug af vinterdæk fra 1. januar i år. Nye vinterdæk skal være markeret med de nye snefnugs- og bjergsymboler og altså ikke som hidtil med de gamle M+S-mærkater. Der er dog indført en overgangsordning, så man må bruge de gamle vinterdæk frem til 30. september 2024, og det gælder stadig, at man i praksis skal køre på vinterdæk i Tyskland.

Kører man i de franske alper, så er der i år indført skærpede bøder for bilister, der ikke benytter snekæder eller snesokker. Det er sket efter en række episoder, hvor biler uden snekæder har spærret bjergvejene for udrykningskøretøjer og andre trafikanter.

Få i øvrigt gode tips til vinterkørsel i videoen nedenfor.

• Ferie

• forbrugertips

Tjekliste til kør selv vinter/skiferien

• Sprinklervæske – fyld den særligt frostsikrede sprinklervæske på, når du besøger en lokal tankstation. I Norge og Sverige er den sikret ned til - 35 grader
  • Brændstof, især diesel – tank lokalt, hvor diesel er frostsikret ned til - 35 grader
  • Motorolie – brug en letløbsolie, der hurtigt kommer op i temperatur, og som mindsker belastningen af motoren ved meget lave temperaturer
  • Husk i øvrigt, at mobilen er fuldt opladet, samt snekæder eller snesokker, en lygte, refleksveste, træktov, et par tæpper og en skovl.
  • Sidst og meget vigtigt, så afsæt ekstra tid til køreturen, og overhold altid de særlige påbud til kørsel i skiområderne.