"Udvikling af nye produkter og kategorier bidrager positivt til det samlede resultat. Så det er bestemt et tilfredsstillende resultat", siger direktør Claus Bertelsen

Grønne tiltag og innovation skaber godt årsresultat for Peter Larsen Kaffe

Peter Larsen Kaffe A/S fortsætter den positive udvikling fra de forgangne år, og nye innovative kaffeprojekter er blevet igangsat for at understøtte firmaets ønske om at være Danmarks mest innovative kaffevirksomhed.

Peter Larsen Kaffe har de seneste år sat mere og mere fokus på at finde løsninger, der kan redde fremtidens kaffe. Og regnskabsåret 2017/2018 er ingen undtagelse. Året har i den grad været fyldt med en lang række tiltag, som skal være med til at løse de udfordringer, som fremtidens kaffe står overfor.

”Det er vigtigt, at vi som kaffevirksomhed har øje for alle muligheder, når det drejer om bedre udnyttelse af kaffeplantens samlede biomasse og udvikling af nye kafferelaterede produkter. Vi skal tænke bæredygtigt og innovativt i alle led fra jord til bord samt involvere os i projekter, der gør en forskel. Derfor har vi i løbet af året søsat en lang række nye tiltag, som forhåbentligt kan gøre kaffebønnerne mere robuste mod klimaforandringerne og sikre kaffefarmerne bedre afkast”, siger direktør Claus Bertelsen.

Selskabet har blandt andet i løbet af 2018 startet et storstilet projekt ved at etablere Nordeuropas første kaffefarm i Danmark.

”Med kaffefarmen vil vi gå nye veje og vise kaffeplantens mange potentielle anvendelsesmuligheder. Kaffe rummer en høj næringsværdi, som i dag ikke bliver udnyttet, og det vil Peter Larsen Kaffe ændre ved at se på råvaren med nye øjne, og vi forventer at skabe en ny anvendelse af den velkendte plante og optimere udnyttelsen af de store ressourcer, som biomassen indeholder”, siger Claus Bertelsen.

Innovation og miljøvenlige tiltag

Selskabet har som nogle af de første i verden været med til at udvikle, producere og sælge plantebaserede kaffekapsler, og Peter Larsen Kaffe har konstrueret og lanceret en CO2-neutral mobil kaffescooter, den første af sin slags i verden.

”Med disse fortsatte tiltag i mobile kaffebarer, som især anvendes på landets førende festivaler, følger vi en strategi om at øge kendskabet til vores brand via involvering og ved at møde forbrugerne direkte ansigt til ansigt. Netop den feedback vi oplever fra forbrugerne, er med til at give os nye idéer til nye produkter, og det er en del af vores DNA at tage kunderne med på råd”, siger Claus Bertelsen.

Peter Larsen Kaffe følger en langsigtet strategi om at producere og distribuere miljøvenligt. Dette bl.a. med miljøvenlig emballage, udvikling og udbredelse af plantebaserede emballageløsninger, ristning med biogas osv. For eksempel er risteriet i Viborg er 100% fossilfrit og hovedadressen i Viborg forsynes udelukkende af el fra danske vindmøller.

Nye satsninger skaber godt resultat

Peter Larsen Kaffe er historisk set en virksomhed med fokus på social- og miljømæssig ansvarlighed, og det arbejde intensiverer firmaet de næste år.

”Siden 90’erne har vi arbejdet målrettet på at udbrede økologien, og firmaet står i dag bag mere end 30% af den økologiske kaffe, som forbruges i Danmark. Peter Larsen Kaffe øger kontinuerligt sit fokus på certificerede produkter såsom Fairtrade, UTZ og Rainforest Alliance. Blandt andet har vi i indeværende år udskiftet vores helbønne sortiment på landets butikshylder, så alle varianter i dag er certificerede”, siger Claus Bertelsen.

Selskabet har det forgangne år atter både udviklet – og involveret sig i – nye sociale projekter. Projekterne spænder vidt fra forbedring af arbejdstager- og leverandørforhold til bæredygtighed og velgørenhed.

Peter Larsen Kaffe arbejder målrettet med FN’s verdensmål – de såkaldte Sustainable Development Goals. Virksomheden er en af blot 21 udvalgte pionervirksomheder i Danmark, som i 2018 er indgået i et samarbejde med Dansk Industri. Samarbejdet, der kaldes Fra Filantropi til Forretning, sætter fokus på innovative og grønne forretningsmuligheder og bæredygtig udvikling i erhvervslivet. Tiltag, som skal hjælpe danske virksomheder til at opnå FN’s verdensmål.

Et andet projekt er Kaffe for en bedre fremtid i Kenya. Projektet udstikker nye modeller for handel med kaffeproducenterne i Afrika, som skal sikre bedre levevilkår for kaffebønderne og deres familier. Projektet startede med 15.000 farmere i Kenya, og er blevet en stor succes. Alene afkastet pr. træ er steget fra 3 kilo til 13 kilo på bare to år.

I 2017 blev projektet omdannet til Next Generation Coffee, som er en videreførelse af succesen med virksomhedens aktiviteter i Kenya og bidrager til at sikre uddannelse og bedre levevilkår for mere end 40.000 kaffebønder og deres familier i Kenya, Tanzania og Columbia.

”Udover ny innovation, nye produkter og sociale tiltag har flere faktorer også haft positiv indvirkning på årets resultat. Blandt andet er virksomheden lykkedes med at udbygge positionen med kaffeløsninger på convenience og food markedet, og satsningerne på udvikling af nye produkter og kategorier bidrager positivt til det samlede resultat. Så det er bestemt et tilfredsstillende resultat”, siger Claus Bertelsen.

Årets resultat for Peter Larsen Kaffe A/S før skat blev på t.DKK 16.468 mod 15.508 året før.