Bilen er den nye ’accessory’ for kvinder

Bilen er den nye ’accessory’ for kvinder

I Peugeots undersøgelse ’Bil kend din kvinde’, hvor mere end 3.000 kvinder har tilkendegivet deres ønsker og behov samt holdning til bilen, er beskeden klar. Kvinder vil ikke bare transporteres fra A til B. De har faktisk en holdning til biler – og vil ikke lade sig nøje med et gammelt lig af en stationcar.

Bilen bidrager til dit personlige brand

En bil er ikke bare et transportmiddel, som skal transportere os fra A til B – en bil skal være et værktøj i dagligdagen, der giver os convenience og som i høj grad bidrager til vores personlige brand på niveau med accessories som tasker og sko.

Peugeot Danmark har gennemført en undersøgelse, hvor 3.000 kvinder listede det, de lægger mest vægt på, når de skal købe bil. Fordommen om, at så længe bilen bare er lyserød, så rammer den en kvindelig målgruppe, blev med stor overbevisning modbevidst. For 24 % af de adspurgte kvinder er det bilens design, der er det vigtigste parameter og det topper således listen over faktorer, der vægter højest.

Livsstilsekspert og stylist, Christina Wedel, skriver bilanmeldelser for kvindemagasinet Femina og undersøgelsens resultat falder helt i tråd med hendes oplevelser: ”Kvinder vil altid have en holdning til æstetik. Hvis du præsenterer en håndfuld biler for en kvinde, vil hun ikke kunne lade være med at bedømme den ud fra dens design og udseende.”

At designet er vigtigt, bekræftes af chefredaktør for Femina, Camilla Kjems: ”Det handler jo ikke bare om at finde en bil, som passer til ens behov, men som også passer til ens stil. Det lyder frygtelig overfladisk, men bilen er jo ens trofaste følgesvend, så man skal da vælge en, der afspejler ens personlighed. Lyserøde biler, nej tak! Men gennemført æstetisk design, ja tak!”

Frihed og convenience

Peugeots undersøgelse viser, at en anden meget vigtig faktor for kvinder, når de skal vælge bil, er komfort og convenience – den skal gerne være udstyret med features, som parkeringssensor, aircondition, Bluetooth og USB/Jackstik til smartphone etc., der gør hverdagen lettere og bilturen til en god oplevelse.

”Kvinder skal føle og mærke ting”, fortæller Christina Wedel og fortsætter ”Det er ikke nok at se en bil – en kvinde skal mærke om, hun har det godt og er tilpas i bilen, ligesom tøj!”.
Der hersker ingen tvivl om, at kvinder har en holdning til biler: ”Selvom man ikke som sådan interesserer sig for biler, kan man sagtens alligevel mærke, om en bil føles godt – om sæderne er behagelige eller om bilen ligger godt i et sving. Og tag ikke fejl, selv som medpassagerer har kvinder en holdning.”

Christina Wedel har en klar mission med sine artikler: ”Kvinder skal gøres bevidste om, hvor fantastisk en følelse det er at eje sin egen bil – det drejer sig ikke om potensforlænger og hestekræfter, men om at få en superfed frihedsfornemmelse – det drejer sig om frihed! ”