300 nye boliger skudt i gang på Tulip-grunden i Brabrand

I dag var der grundstensnedlæggelse på Tulip-grunden i Brabrand i Aarhus, hvor der skal bygges 300 nye boliger til en værdi af cirka 700 millioner kroner. Det er entreprenørvirksomheden A. Enggaard A/S og pensionsselskabet PKA, der står bag det nye boligområde.

Tulip-slagteriet i Brabrand lukkede ned for produktionen i 2008, og siden har der ikke været aktivitet på grunden, mens bygningerne har stået nedslidte og faldefærdige. Men nu skal området forvandles til et moderne boligområde med 300 nye boliger herunder 30 almene familieboliger og 36 almene ungdomsboliger, som boligforeningen Lejerbo Aarhus skal stå for. Det nye boligområde har en samlet værdi på cirka 700 millioner kroner.

Den 6. december 2017 blev den officielle grundstensnedlæggelse til boligområdet foretaget, hvor der frem til slutningen af august 2020 vil blive opført både rækkehuse, dobbelthuse, etagehuse og flotte grønne områder. Det glæder man sig over hos entreprenørfirmaet A. Enggaard A/S, der står bag det nye boligområde med pensionsselskabet PKA.

"Området i Brabrand går i øjeblikket igennem en forvandling fra råt industrikvarter til et moderne boligområde med mange attraktive muligheder omkring sig som eksempelvis Aarhus Ådal og Brabrand by. Det kommer både unge og børnefamilier til at få stor glæde af, mens vi samtidig har reserveret en række af boligerne til almene boliger, som Lejerbo køber. Således integrerer projektet også almene boligselskaber i byudviklingen og bidrager til en bred beboersammensætning," siger Dan Pilgaard Nielsen, ingeniør ved A. Enggaard A/S, der skal stå for entreprisen af projektet.

Mangfoldigt byområde
PKA er glade for det produktive samarbejdet med A. Enggaard A/S og ser frem til at skabe et helt nyt boligområde i Aarhus.

"Vi ser frem til at skabe et nyt byområde i Brabrand, der understøtter den positive udvikling i Aarhus. Sammen med A. Enggaard har vi fokus på at bygge forskellige boligformer og skabe spændende grønne områder på den gamle Tulip-grund, og det vil skabe et mangfoldigt byområde, som både kommende beboere og aarhusianere generelt vil få glæde af," siger Nikolaj Stampe, ejendomschef i PKA.

Foruden Tulip-grunden samarbejder de to parter også om yderligere 1.800 boliger i Aarhus; i Ceresbyen, på Skejbyvej og ved Godsbanen.

Fakta om byggeriet
Bygherre: A. Enggaard A/S, PKA og Lejerbo
Arkitekt og landskabsarkitekt: Årstiderne Arkitekter
Ingeniør: Niras og LB-Consult
Landinspektør: Landinspektørfirmaet Bøgh & Krabbe

Om PKA’s ejendomme
● PKA administrerer pensioner for tre pensionskasser primært inden for social- og sundhedsområdet med 300.000 medlemmer og en formue på 250 mia. kr.
● PKA har investeret ca. 18 mia. kr. i danske ejendomme og ca. 2,6 mia. kr. i udenlandske ejendomme
● PKA vil øge investeringer i ejendomme til 30 mia. kr. frem mod 2020
● Fra 2015 til 2020 vil PKA’s danske ejendomme gå fra en gennemsnitlig energimærkning C til B

• Virksomhed, generelt

PKA har en samlet formue på 250 mia. kr. og administrerer pensioner for tre pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har 300.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster, og selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.