OPP-psykiatriskhospital står klar i Vejle

Region Syddanmark og Team OPP, der bl.a. består af PKA, PensionDanmark og Sampension, kan nu indvie det første byggeri af et offentlig-privat psykiatriskhospital i Danmark.

Et 17.000 kvadratmeter stort byggeri står færdig fredag den 3. februar og huser Region Syddanmarks nye psykiatriske afdeling. Den flotte bygning afleveres som OPP-projekt til aftalt tid og pris og står smukt omkranset af Grejsdalens skønne natur, tæt på det eksisterende sygehus i Vejle. Her går nye fysiske rammer hånd i hånd med moderne psykiatrisk behandling.

”Det er et fantastisk hus, vi står med nu, og de fine rammer vil give et markant løft i behandlingen og matche den udvikling, der er i gang i psykiatrisygehuset lige nu med forebyggelse af tvang, nye arbejdsformer med integrerede afsnit, sanseintegration, fysisk aktivitet og meget mere. Det vil komme både medarbejdere, patienter og deres pårørende til gode," siger regionsrådsformand i Region Syddanmark, Stephanie Lose (V).

Byggeriet rummer psykiatrisk afdeling, psykiatrisk akutmodtagelse, døgnpladser samt børne- og ungdomspsykiatrisk ambulatorium. Der vil være et tæt samarbejde med det somatiske sygehus omkring udredning og behandling af patienter med både psykiske og fysiske symptomer og sygdomme.

OPP har sikret hurtig realisering og innovativ helhedsløsning
Byggeriet er et af de største OPP-projekter herhjemme, og parterne i konsortiet Team OPP har stor erfaring fra en række andre OPP-projekter.

”Hospitalsbyggeriet i Vejle viser endnu en gang, at der kan løses vigtige samfundsopgaver, når offentlige og private forener kræfterne – og ovenikøbet hurtigt og inden for budget. Dette OPP-projekt er særligt glædeligt for PKA, fordi vi har mange medlemmer beskæftiget inden for psykiatrien og sundhedssektoren generelt. I PKA er vi stolte over, at være med til at skabe bedre rammer for patienter og ansatte,” siger Peter Damgaard Jensen, adm. direktør i PKA.

Ved at gennemføre projektet som OPP står de fysiske rammer færdige tre år tidligere, end hvis Region Syddanmark selv skulle have bygget og finansieret afdelingen.

Medarbejdere og patienter flytter ind i det nye byggeri i løbet af næste uge.

Fakta
De 17.000 kvadratmeter på Nordbanen er fordelt på to etager og bygget sammen med Vejle Sygehus via en 200 meter lang gangbro. Byggeriet har en samlet anlægssum på 430 mio. kr.

Konsortium – Team OPP består af: PKA, PensionDanmark, Sampension (investorer), MT Højgaard (opførelse) og DEAS (drift og vedligehold i de første 25 år).
Arkitekt: Arkitema.
Rådgivende ingeniør: MOE A/S.
Bestiller: Region Syddanmark.

PKA administrerer pensioner for tre pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har 275.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster. Selvstændige og privatansatte uden overenskomst kan også blive medlem i PKA. PKA har en samlet formue på ca. 250 mia. kr.