PKA fastholder høj kontorente trods uro på investeringsmarkeder

En velpolstret pengekasse betyder, at medlemmerne i Danmarks største arbejdsmarkedspensionskasse også i 2019 kan se frem til at få forrentet deres pensioner med hele 7 %. PKA’s medlemmer får dermed branchens højeste faste forrentning af deres opsparing.

PKA fastholder en forrentning af medlemmernes pensioner på hele 7 %. Det er på trods af et 2018, der var præget af turbulens på de finansielle markeder. Det fortæller adm. direktør i PKA Peter Damgaard Jensen.

”Det er vigtigt for os, at vi kan skabe værdi for vores medlemmer, selv når verden omkring os gør det svært at få et højt investeringsafkast. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi i PKA har så solid en økonomi, at vi kan fastholde en høj forrentning af medlemmernes opsparinger,” siger Peter Damgaard Jensen og tilføjer:

”Det viser styrken ved kollektive ordninger, der giver en større stabilitet i opsparingen, når der er uro i markederne, og det er en vigtig årsag til, at vi i PKA kan give vores medlemmer stigende pensioner samtidig med, at de betaler lave omkostninger.”

En forrentning af medlemmernes pensionsmidler med 7 % betyder samlet, at PKA udlodder mere end 12 mia. kr. til medlemmerne i 2019.

”Som medlemsejet pensionskasse er det enormt tilfredsstillende, at vi er velkonsoliderede og kan give pengene tilbage til vores medlemmer. Vores opgave er at sikre medlemmerne økonomisk tryghed gennem hele livet, og der er en forrentning af deres pension med hele 7 % et meget vigtigt bidrag. Det betyder virkeligt noget for den enkeltes pension,” siger Peter Damgaard Jensen.

Et typisk 40-årigt PKA-medlems årlige pension er steget med mere end 85.000 kroner siden 2011.

Uro på markederne

Beslutningen om at fastholde en høj kontorente sker på baggrund af et 2018, der bød på stor uro på de finansielle markeder. Stort set alle børsnoterede investeringstyper faldt, og økonomierne i både Vesten og i Asien vokser nu langsommere end tidligere. Det gør det også sværere at skabe et lige så stort afkast som i tidligere år.

”Der er ingen tvivl om, at 2018 har været et udfordrende år med et lavere investeringsafkast end forventet. Det har vi også kunnet mærke i PKA. Heldigvis kommer det efter flere år med meget positive afkast, hvor vi har kunnet opbygge nogle stærke reserver, og det kommer nu medlemmerne til gode” siger Peter Damgaard Jensen.

Fakta:

• PKA fastholder en kontorente på 7 %. (For Pensionskassen for Farmakonomer, der blev en del af PKA i januar 2018, fastholdes samme kontorente som sidste år på 4,72%).
  • PKA satte første gang kontorenten op fra 5 til 7 % i 2017.
  • PKA har de seneste 10 år haft et gennemsnitligt afkast på 7,1 %.
  • PKA har sænket de gennemsnitlige administrationsomkostninger til 355 kr. pr. medlem. Det er et fald på over 30 % på fem år.

PKA har en samlet formue på 275 mia. kr. og administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har godt 300.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster, og selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.