PKA-medlemmer sætter rekord for pensionsindbetalinger

Aldrig før har danske sygeplejersker, jordemødre, socialpædagoger og andre medlemmer i Danmarks største arbejdsmarkedspensionskasse, PKA, sparet så meget op til pension. For første gang nogensinde runder indbetalingerne i pensionskassen 10 mia. kr. på et enkelt år.

Der bliver i år sat ekstra meget til side til alderdommen hos medlemmerne i pensionskassen PKA, der blandt andet sørger for pension til en lang række offentligt ansatte inden for social- og sundhedsområdet.

En ny og forbedret overenskomst samt stigende frivillige indskud betyder, at pensionskassens 320.000 medlemmer for første gang nogensinde runder 10 mia. kr. i indbetalinger på bare et enkelt år.

Alene overenskomsten fra 2018 for de offentligt ansatte i regioner, kommuner og staten sikrer PKA’s medlemmer 1,4 mia. kr. mere i pensionsposen i overenskomstperioden. I 2019 alene har overenskomsten fra 2018 bidraget med omkring 275 mio. kr., fortæller medlemsdirektør i PKA Tomas Frydenberg.

”Det har været et vigtigt bidrag til at styrke vores medlemmers pensioner, og det skaber en større økonomisk tryghed hos nogle faggrupper, der gør et kæmpe stykke arbejde for vores velfærdssamfund i deres arbejdsliv. Alle vores medlemsgrupper valgte at prioritere mere i pension i forhandlingerne med arbejdsgiverne, og det kan nu aflæses i indbetalingerne, fortæller Tomas Frydenberg.

Forbedringerne i overenskomsten træder i kraft løbende. Derfor vil effekten af de højere pensionsbidrag blive endnu større de næste år, fortæller medlemsdirektøren.

Flere indbetalinger betyder større pensioner

De flere indbetalinger kommer i sidste ende til at betyde, at PKA’s medlemmer kan lægge større julegaver under træet i fremtiden. F.eks. kommer de ekstra indbetalinger fra OK18 til at give et typisk medlem 12.500 kr. mere i pension om året.

Samtidig betaler PKA’s medlemmer selv mere ind til deres pension end nogensinde før. De frivillige indbetalinger i PKA rammer i 2019 det højeste niveau nogensinde, og det er også med til at styrke medlemmernes pensioner.

Hvis et typisk 50-årigt PKA-medlem sætter 1000 kr. ekstra ind til pensionen i dag, kommer det til at give 24.500 kr. mere i pension om året, de første 10 år i pensionisttilværelsen.

Den nye overenskomst sat sammen med et ekstra bidrag til pensionen kan altså give hele 37.000 ekstra i pension om året.

”Det er et ret betydeligt beløb, som virkelig kan mærkes i den daglige økonomi hos vores medlemmer. Det giver en frihed til i langt højere grad selv at kunne bestemme, hvad man vil bruge sin pensionisttilværelse til, og det kan vi mærke betyder meget for vores medlemmer,” siger Tomas Frydenberg.

Høj rente i forhold til banken

Samtidig er pensionsopsparingen et godt sted at placere pengene i en tid, hvor renterne i det omkringliggende samfund er helt i bund. PKA giver i 2020 en rente på hele 5 pct. til størstedelen af medlemmerne.

”De fleste har opdaget, at det kan være meget svært at få nogen som helst rente på en opsparing i banken. Derfor oplever vi også flere medlemmer, der vælger at sætte lidt ekstra ind på pensionen, fordi de kan se, at det er et af de steder, hvor du stadig kan få et godt afkast på din opsparing og få dine penge til at arbejde for dig,” siger medlemsdirektøren.

• ok18
  • overenskomst
  • service
  • pka
  • pensionist
  • opsparing
  • pension
  • finans

PKA har en samlet formue på 300 mia. kr. og administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har godt 320.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster, og selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.