Rapport: PKA’s klimastrategi blandt verdens førende

Den internationale tænketank Asset Owners Disclosure Project (AODP), der rangerer verdens største internationale investors håndtering af klimarisici, har i en ny rapport fremhævet PKA, som eneste danske selskab, blandt de førende på dette område.

I rapporten ”Wining Climate Strategies” fra den internationale tænketank Asset Owners Disclosure Project (AODP) bliver PKA’s strategi på klimaområdet fremhævet til at være blandt de førende i verden.
I rapporten, der er baseret på dybdegående interviews med 22 førende internationale investorer, bliver PKA’s aktive ejerskab, herunder stemmeplatform, klimainvesteringer og frasalg af sorte energier positivt omtalt – ikke mindst PKA’s seneste ekskludering af 35 olie- og gasselskaber i april bliver særligt fremhævet.
AODP er også meget imponeret over PKA’s aktive medlemsdemokrati, der ifølge rapporten sikrer en to-vejs kommunikation mellem PKA og de godt 500 delegerede og giver de delegerede medlemmer en direkte mulighed for at påvirke direktionen og bestyrelsen i væsentlige sager – herunder klimarelaterede problemstillinger.

PKA er det eneste danske selskab, der optræder i rapporten, og adm. direktør Peter Damgaard Jensen er meget tilfreds med den internationale anerkendelse af PKA’s strategi og tilgang til aktivt ejerskab.

”Det understreger, at kombinationen med at investere grønt, ekskludere de værste CO2-syndere og samtidig forsøge at påvirke selskaber i en mere klimavenlig retning vækker international genklang. Men jeg er især glad og stolt over, at PKA får anerkendelse for vores aktive medlemsdemokrati – hvis vores medlemmer ikke for mange år siden havde bakket op om, at vi via vores investeringer både skal sikre et godt afkast og gøre en positiv forskel, så var PKA ikke der, hvor PKA er i dag,” understreger Peter Damgaard Jensen.

Det er ikke kun internationalt PKA får anerkendelse. I april måned blev PKA af Verdensnaturfonden, WWF, kåret til Danmarks bedste klimainvestor. Det var fjerde år i træk, PKA lå helt i top i WWF’s undersøgelse.

Læs rapporten fra Asset Owners Disclosure Project (AODP) her

Om PKA
• PKA har investeringer i fem havvindmølleparker og en landvindmøllepark, der leverer grøn strøm til ca. 2,5 mio. husstande. I alt har PKA investeret ca. 20 mia. kr. i klimarelaterede projekter. Ambitionen er, at denne type af investeringer i 2020 udgør 10% af de samlede investeringer, svarende til ca. 30 mia. kr.

• Miljø, energi