Ved du, hvem der får dine pensionspenge, hvis du dør?

I aften kl. 20 går Mette Frisk og Adam Jon Kronegh på jagt efter en arving til PKA-medlemmet Ediths pensionspenge i programmet "Forsvundne Arvinger" på DR1. Mange danskere er ikke klar over, hvad der sker med pensionsopsparingen, hvis man dør. Der er dog god grund til at sætte sig ind i dette, da man ellers risikerer, at pengene havner hos de forkerte.

Det kan være svært at forholde sig til, hvad der sker, når man ikke er her længere. Ikke desto mindre bør man gøre sig selv og sine nærmeste den tjeneste at tage stilling til, hvad der skal ske med ens pension, når man dør.

Sådan lyder budskabet fra medlemschef i PKA, Britt Brandum, som fortæller, at mange fejlagtigt tror, at pensionsordningen behandles efter arveloven.

”Mange tror, at det er tilstrækkeligt at skrive et testamente, men testamentet tager ikke højde for, hvad der sker med ens pensionsopsparing, når man dør. Vil man gerne have indflydelse på det, skal man derfor tjekke med sit pensionsselskab”, fortæller medlemschefen.

Kan jeg selv vælge, hvem der får mine penge?

Når du dør, bliver dine pensionspenge i udgangspunktet udbetalt til dine ’nærmeste pårørende’, som for manges tilfælde er deres ægtefælle. Ønsker du selv at have indflydelse på, hvem der skal have dine penge, når du dør, kan du vælge en begunstiget. Der kan være flere situationer, hvor det giver mening at vælge denne løsning.

”Måske er du gift og har børn fra tidligere ægteskab. I den situation vil du måske vælge, at dine børn skal have pengene. Så kan du indsætte dine børn som begunstiget til en del af eller hele pensionen. Det kan også være, du ikke har stiftet familie, men har en tæt relation i form af fx en veninde eller niece, som du gerne vil give tilbage til”, fortæller Britt Brandum.

Hun understreger, at det i sidste ende er op til én selv at beslutte, hvem der får ens pensionspenge, men at det er en god idé at tage snakken med sine nærmeste, så man undgår misforståelser. Der er nemlig ofte tale om store beløb.

Tjek din pension ved forandringer

Som en tommelfingerregel er det altid godt som minimum at tjekke sin pensionsordning, når der sker forandringer i ens liv, som hvis du fx bliver skilt.

”Har du børn med din ægtefælle, og I bliver skilt, vil dine børn automatisk blive de nærmeste pårørende. Det gælder dog ikke, hvis du har valgt din tidligere ægtefælle som begunstiget ved navn, da begunstigelsen altid har det sidste ord”, siger Britt Brandum.

Hvis du har tegnet pension i flere selskaber, skal du desuden være opmærksom på, at det ik-ke er nok kun at udfylde en begunstigelse for et af selskaberne. Du skal gøre det for alle selskaber.

Nærmeste pårørende bliver i loven defineret som:

1. Ægtefælle/registreret partner - eller samlever*, som du har fælles bopæl med, og som du enten

• har boet sammen med i et ægteskabslignende forhold i to år før din død eller
  • venter, har eller har haft børn sammen med.

*NB: Er din pensionsordning fra før 2008, får din samlever ikke automatisk pengene efter dig. Det skal du aktivt vælge.

Hvis du ikke er gift eller samlevende:

2. Børn eller andre livsarvinger (børnebørn osv.)

Hvis du hverken er gift, samlevende og ikke har livsarvinger:

3. Arvinger ifølge testamente

Hvis du heller ikke har oprettet testamente:

4. Arvinger ifølge loven (forældre, bedsteforældre osv.)

• britt brandum
  • danmarks radio
  • mette frisk
  • dr1
  • forsvundne arvinger
  • arv
  • service
  • pensionist
  • opsparing
  • pension
  • finans

PKA har en samlet formue på 275 mia. kr. og administrerer pensioner for fire pensionskasser inden for social- og sundhedsområdet. PKA har godt 320.000 medlemmer, som er sikret pensionsordning via overenskomster, og selvstændige eller privatansatte uden for overenskomst kan også blive medlem i PKA.