Cat i kunsten

Med temperaturer over 20 C grader har sommeren ramt Danmark i denne måned. I juni gæster Sculpture by the Sea Aarhus, hvor der mulighed for at få en unik oplevelse af kunst og natur i unik sammensmeltning

Den tre kilometer lange kyst fra Tangkrogen til Ballehage i Aarhus er forvandlet til et udendørs kunstgalleri i hele junimåned. Kunstnere fra 22 lande udstiller på stranden, i vandet og skoven. Det smukke hav med skoven bagved gør kulisserne i Aarhus helt unikke. Den første udstilling fandt sted i 2009, og dette år er den tredje Sculpture by the Sea i Århus.

"I år har udvalget, bestyrelsen og dommerne fokuseret på at hæve det kunstneriske niveau, derfor er vi overbeviste om dette års Sculpture by the Sea er den bedste nogensinde," siger Jens Erik Sørensen, direktør for ARoS Aarhus Museum of Modern Art, i sin tale ved åbningsceremonien.

Caterpillar og kunst
Man skal ikke blive overrasket, når man ser en losseplads på stranden. En installation kaldet Strata - Tangkrogen fra den australske kunstner Gary Deirmendjian byder netop på skrald, som er indsamlet fra boliger i Aarhus. Noget er fra gaderne, men det meste er "reddet" af kunstneren og hans team, før de blev brændt til at levere elektricitet og varme til byen.

Installationen viser et hul fyldt op med en bred vifte af ting, herunder dukker, bøger, biler og kufferter. "Tangkrogen var faktisk en losseplads, før vandet kom hele vejen hertil," siger Gary. Han ønsker at vise baggrunden for Tangkrogen, men endnu vigtigere ønsker han at vise, at ingen handling er uden konsekvenser, og hvordan masseforbrug resulterer i masseproduktion og massebortskaffelse.

Og midt i installationen står en Cat M316D mobilgravemaskine. Til en snak om sin installation og gravemaskinen fortæller Gary, at installationen skal ses som en dynamisk situation, hvor arbejderne netop har forladt stedet: ”Beskueren vil se, at skovlen på Cat gravemaskinen er ved at knuse bilen og mase den ned i hullet. Hvis man fortsætter historien, kan man nemt forstille sig, at maskinen vil fylde hullet op med overskudsjordet ved siden af”.

”Det var svært at vælge den rette gravemaskine til mit projekt. Den måtte ikke være for lille, og den skulle samtidig give indtryk af kraft og styrke uden at virke utroværdig i forhold til størrelsen af hullet og dets indhold. Da Cat M316D’en kom, var den stadig indpakket i plastic, som straks røg i hullet, og jeg følte med det samme, at den var det helt rette valg,” fortæller kunstneren.

Pon Equipment som sponsor
Den danske forhandler af Caterpillar, Pon Equipment har endvidere også sponsoreret maskiner til opsætning af kunstinstallationerne langs vandet: ”Sculpture by the Sea er en vigtig begivenhed for Aarhus, og vi er glade for at kunne støtte projektet. Det har været rigtigt spændende at se vores maskine som en del af kunsten – det sker jo ikke hver dag. Vi har også tidligere sponsoreret maskiner til Sculpture by the Sea til instalationen This Wasn't Supposed To Happen i 2009, hvor en gravemaskine var begravet under en bunke jord, så kun skovlen stak frem. Det er vigtigt for os at engagere os i samfundsdebatten og at støtte op om så spændende et projekt som Sculpture by the Sea,” fortæller Louise Thomsen, marketingskoordinator ved Pon Equipment.

Gary Deirmendjian slutter med følgende udsagn: ”Hullet blotlægger vores forbrug... ting... ejet og smidt væk... alt nu af samme værdi... fordomsfri værdiløshed af omkostninger og konsekvens”.

• Licitation, maskiner

• gravemaskine