Caterpillar® leverer maskiner til Jordens koldeste rejse

Veteranpolarudforsker, Sir Ranulph Fiennes, og hans fem kolleger vil forsøge at krydse Antarktis om vinteren – Den koldeste rejse på Jorden. Holdet er blevet præsenteret i London, og de sidste forberedelser er i gang.

Den 6. december vil forskerskibet forlade London og sætte kurs mod Antarktis. Under rejsen vil holdet tage videnskabelige prøver og indsamle unik data om vandliv, oceanografi og meteorologi, og de vil således bidrage til vores forståelse af klimaforandringerne på polerne.

Sidst i marts 2013 vil holdet begynde en seks måneder lang rejse mod Rosshavet – en rejse på 4000 km i total mørke med temperaturer ned til -90 grader. Ekspeditionen skal være totalt selvforsynende, og der vil ikke være mulighed for undsætningshold, da man ikke kan flyve over Antarktis om vinteren pga. mørke og de lave temperaturer, som vil fryse brændstoffet.

Den koldeste Rejses mål er at rejse 10 millioner dollars til Seeing is Believing, en velgørenhedsorganisation som bekæmper undgåelig blindhed. Sir Ranulph er kendt for sin velgørenhed i forbindelse med sine ekspeditioner: ”Jeg har været på spændende ekspeditioner og har set de mest smukke og unikke ting. Derfor er jeg stolt af at støtte Seeing is Believing, og jeg vil opfordre alle til følge vores rejse og donere penge på www.thecoldestjourney.org”. Hjemmesiden vil også indeholde uddannelsesmateriale, så skoleklasser kan lære og tage del i rejsen.

Ekspeditionen vil blive udstyret med batteriopvarmet tøj samt specialdesignet udstyr, som vil lade dem trække vejret i -70 grader – og muligvis helt ned til -90 grader. Også maskinerne har måttet gennemgå diverse ændringer for at blive tilpasset til de nye, hårde forholde. Finning, distributør af Caterpillar ® i Storbritannien, har tilpasset to D6N dozere, som skal trække de to kabusser, hvor ekspeditionen skal arbejde og sove, samt 155.000 liter speciel benzin, som ikke kan fryse. Maskinerne har blandt andet fået lavet ændringer i varmeanlægget, batteri og isolering, så de kan klare den ekstreme kulde. Hvis maskinerne bryder ned, vil ekspeditionen være i stor fare. D6N’erne vil være udstyret med radarer til at identificere potentielle farer og gletsjerspalter.

”Maskinerne blev valgt, da de simpelthen var de bedste”, fortæller Sir Ranulph, ”og D6N’erne er simpelthen den bedste maskine på markedet for sne, og den imødekommer alle de krav, vi stiller”.

• Videnskab, teknik

• antarkis
  • seeing is believing
  • cat

Troværdighed, vedholdenhed og langsigtede kunderelationer er nøglen bag at vi kunne fejre 40 års jubilæum i august 2007. Pon Equipment har altid forhandlet Caterpillar entreprenørmaskiner, dog har vi på de 40 år haft 4 forskellige ejere, med 3 forskellige nationaliteter.