Store katte i Sverige

Fire Cat 793F pendler mellem Tapuli minen i Nordsverige og knuseren nærheden. Når truckene kommer buldrende, gælder det om at komme af vejen. En Cat 793F vejer 122 tons. Med ca. 220 tons af lasten og de 3,5 meter høje hjul er godt, at personbilerne er udstyrede med vimpel.

Det er ikke let at se på afstand, hvor store maskinerne virkelig er, når en Cat 994 gummihjulslæsser og et par Cat 793F dumpere står ved siden af ​​hinanden. Men dimensionerne står klare, når de er i nærheden af ​​biler, mennesker eller andet udstyr med "normal størrelse".

Malmudvindingen har stået på non-stop, siden den nye finansiering af mineselskab Northland Resources i juni. Der bliver udvundet ca. 10.000 tons jernmalm hver dag fra den åbne pit. 16 vogntog med 90-tons lastbiler kører ca. 3.840 tons jernmalm-koncentrat (ca. 70% jernindhold) til Pitkäjärvi hver dag.

- Det går som planlagt. Vi har næsten nået målet om at producere 400.000 tons jernmalm-koncentrat i det først halvår til trods for standsningen i forbindelse med reorganisationen virksomheden. I anden halvdel af dette år, vil vi producere 1 million tons, fortæller Johny Lantto fra Northland Resources.

Om lidt over et år vil produktionen være på toppen i Northland. I de efterfølgende år vil selskabet udvinde 4 millioner koncentreret jernmalm om året.

Maskinparken vokser

I dag består maskinparken  i Tapuli-minen blandt andet af fire Cat 793 dumpere, 1 Cat 6060 og 1 Cat 994 læssemaskine.

I efteråret 2013 vokser parken til 12 Cat 793 dumpere, to Cat 6060 og 2 Cat 994 læssemaskiner.

Ligeledes vil de 16 Scania vogntog stige til 60. Der vil være afgang hvert sjette minut døgnet rundt med 60 tons jernmalm-koncentrat.

Der er hele tiden store maskiner i aktion i Tapuli minen. Gummihjulslæsseren Cat 994H er den største maskine, som Caterpillar Inc. fremstiller. Den har en vægt på 195,4 tons med kæder på hjulene. Kæderne har en samlet vægt på 16 tons.

• Licitation, maskiner

• gravemaskine