Årets konfirmander ønsker sig opmærksomhed – og en iPad

Kontanter, gadgets og den perfekte dag. Det er de simple ønsker hos årets konfirmander. Og de forventninger er kommet for at blive, mener eksperter. Gavegiverne er til gengæld i stigende grad på internettet, når gaverne skal findes – og der er mange penge at spare ved at finde de rigtige tilbud.

Mobiltelefoner og iPads er for dagens konfirmander, hvad stereoanlægget og 14-tommer tv’et var i halvfemserne: Et must-have på ønskelisten. Øverst på den liste finder man kolde kontanter – og sådan har det været længe. Det fortæller Ann Lehman Erichsen, der er forbrugerøkonom hos Nordea, som tilbage i 2007 stod bag en undersøgelse af konfirmandernes ønsker. Og ikke meget er forandret her fem år efter:

"Intet er overladt til tilfældighederne, når konfirmanderne skriver ønskerne ned. Det fornemmer jeg tydeligt, når jeg taler med de unge i det daglige. Det eneste som har ændret sig, er dybest set navnene på produkterne. De unge ønsker iPads, iPhones osv. – men også Nokias nye Lumia-telefon er et hit. Rede penge er og bliver dog nummer ét, så man helt selv kan vælge", siger Ann Lehman Erichsen.

Konfirmation med x-factor
Det er ikke bare ønskelisten, som konfirmanderne har helt styr på. Også selve konfirmationen er der skrappe krav til fra de unges side. Anne Marie Dahl er fremtidsforsker og hun ser en tendens til en større selviscenesættelse i forhold til tidligere generationer:

"Årets konfirmander er børn af et rigt samfund, hvor alt er muligt. Det udløser store forventninger til festen – væsentlig højere end for ti-femten år siden. De forventer store gaver, store skrud og store biler som henter stjernerne ved kirken – populært sagt vil de have en konfirmation med X-factor. Denne tendens er bakket op af den økonomiske vækst, indtil krisen ramte for nogle år siden. Og selv nu står de færreste tilbage for den helt store fest – måske for at dække lidt over, at økonomien er stram i nogle hjem," siger Anne Marie Dahl.

Øget prisbevidsthed på nettet
At interessen for elektronik og tøj er stor i konfirmationsperioden er noget, prissammenligningstjenesten PriceRunner kan nikke genkendende til. Her oplever man, at

flere og flere handler gaverne på internettet – både for at sikre sig den rigtige model og den rigtige pris. Og det er der ifølge PriceRunner god grund til, for på mange af de mest populære ønsker er der tusindvis af kroner at spare, hvis man finder de rigtige tilbud.

"Ser man på nogle af de mest populære konfirmandønsker, kan det virkelig betale sig at sammenligne priser online. Samtidig er det en nem måde at danne sig et overblik over, hvor man kan købe de forskellige gaver, så man slipper for at rende fra butik til butik," siger Martin Andersen fra PriceRunner.

Populære produkter med udvalgte forskelle i dagspriser – fra pricerunner.dk:

The New Ipad 16GB WiFi
Topønsket hos de fleste konfirmander, er til at finde med en signifikant prisforskel. Alle priser er inklusiv fragt.

- Bilka 3.679 kr.

- Elgiganten 3.699 kr.

- Tretti.dk 4.022 kr.

- Kontorlinien.dk 5.330 kr.

Nokia Lumia 800
Bestseller mobilen er på ønskeseddelen hos mange konfirmander. Et pristjek, viser at der er prisforskelle på næsten 2.000 kroner på den populære model. Alle priser er inklusiv fragt.

- Wupti.com 3.330 kr.

- Elgiganten 3.330 kr.

- Bilka 3.482 kr.

- MegaStore 5.201kr.

Philips 32PFL5606 32" LED TV
På et de mest populære fladskærms TV til konfirmanden er der over 1.700 kroner at spare. Alle priser er inklusiv fragt.

- Pixmania 2.810 kr.

- CDON 3.258 kr.