PriceRunner bag revolution af handel i Danmark

For 15 år siden så alting helt anderledes ud i verden.

Internettet var stadig i sin vorden, smartphones var der ingen der havde tænkt på. Nokia 3210 den mest hotte mobiltelefon. Bærbare computere var en sjældenhed, og PriceRunner var nystartet i Danmark.

Og priserne – ja dem kunne butikkerne stort set selv bestemme. Forbrugerne havde ikke mulighed for på en nem måde at finde ud af ting kostede andre steder.

PriceRunner eller prisløbere på dansk kom ind på de danske marked for at skabe gennemskuelighed i priserne til fordel for forbrugerne. Forbrugerne skulle sikres mulighed for at sammenligne pris på de samme produkter i såvel off-line som online butikker. 10 prisløbere løb bogstavelig talt rundt i forretningerne og tjekkede priser på computere, hvidevarer og mobiltelefoner.

”Det var PriceRunners vision, da vi startede, at revolutionere den måde forbrugeren køber varer på, ”siger PriceRunners nuværende direktør og medstifter Martin Andersen.

Missionen er lykkedes

I dag 15 år senere kan en tilfreds direktør Martin Andersen konstatere, at missionen er lykkedes. Det danske marked er gennemsigtigt, og forbrugerne kan online sammenligne priser på stort set alle produkter og derigennem spare penge.

”I begyndelsen var butikkerne ikke glade for os, og vores prisløbere blev ofte smidt ud af butikkerne, hvis de blev opdaget, når de samlede priser ind, ” siger Martin Andersen. Men den situation har ændret sig markant og langt de fleste danske butikker er i dag kunde hos PriceRunner og leverer data til prissammenligningerne frivilligt.

PriceRunner fik for alvor det store gennembrud i 2007, og siden da er det gået med raketfart for virksomheden. Både i omsætning, overskud og vækst i trafik online. I 2015 er PriceRunner blandt de ti største websites i Danmark, og der er for fjerde år i træk udsigt til en to-cifret vækst i såvel omsætning som indtjening.

PriceRunner har et godt samarbejde med butikkerne i dag. Både dem der er på nettet og de fysiske butikker. Samtidigt har danske forbrugere i den grad taget prissammenligning til sig. Forbrugerne ved, at der altid er penge at spare ved at sammenligne priserne inden de handler.

”Der er ingen tvivl om, at PriceRunner har skabt mere dynamik i markedet og har været med til at holde priserne nede til forbrugernes fordel, ” siger PriceRunners mangeårige direktør Martin Andersen.

PriceRunner betegner sig selv som den største og førende prissammenlignings- og forbrugertjeneste i Danmark. 15 år på bagen og mange erfaringer rigere. Men en ting holder virksomheden fast i for at fastholde førerpositionen.

”Selvom vi nu i net-sammenhæng er en gammel virksomhed, så betragter vi fortsat os selv som en iværksætter virksomhed, der hele tiden skal forny sig selv, ”siger Martin Andersen, der har været med i alle årene.

Der taler de seneste års resultater for sig selv med nye rekorder på alle områder. Væksten har været meget høj, og der er hele tiden skabt nye forretningsområder og funktionaliteter på www.pricerunner.dk

”Vi arbejder meget fleksibelt i PriceRunner og skal meget hurtigt kunne reagere på ændringer i markedet. Vi har ikke en langsigtet strategi, som vi følger. Vi arbejder meget off-road og sætter hele tiden nye ting i gang. Noget virker og andet virker ikke, ” siger Martin Andersen.

PriceRunner ville revolutionere vores måde at købe varer på. Det er lykkedes til fulde.

”Dengang for 15 år siden var det butikkerne, der havde magten. Nu er det forbrugerne, der har magten,” siger Martin Andersen.

Fakta om PriceRunner:

• Grundlagt i Sverige i 1999 – Etableret i Danmark i 2000
  • Ejes af den amerikanske internetgigant IAC
  • Har kontorer i Stockholm, München, Paris, London, Mumbai, Shanghai, Oakland og Nykøbing Falster
  • Beskæftiger cirka 200 medarbejdere på verdensplan
  • Danmarks største online prissammenligningstjeneste både på online trafik og indtjening.
  • Mere end 1200 danske butikker er kunder
  • Der findes priser på mere end 4 millioner forskellige produkter

• Økonomi, finans

PriceRunner.dk er Danmarks største pris og produkt sammenligningsside. Hos PriceRunner.dk kan forbrugerne sammenligne produkter indenfor stort se alle kategorier. Alt lige fra TV, Computere, Hvidevare, Tøj, Sko og meget mere.

Det unikke ved PriceRunner.dk er at vi lister alle butikker - både dem der betaler og dem der ikke betaler. Du finder også priser fra traditionelle butikker som Fona, Skousen, Elgiganten, Bilka osv.