Skelet eller klovn?

Den amerikanske Halloween tradition har for alvor fået tag i danskerne – både børn og voksne. Selvom der stadig er mere end 1 måned til Halloween – den officielle dag er 31. oktober – er det blevet tid til at finde lige netop det kostume, som du kan bruge til at ”skræmme” andre med.

PriceRunners blogger og modeekspert Kiki Elisabeth har været på jagt efter de hotte trends og bedste priser på kostumer til både børn og voksne.

Det er samlet her i denne guide:

Hvor kan du købe?

www.ebay.com

www.amazon.com

www.miniinthebox.com

www.mintemafest.dk

www.kostumeoutlet.dk

www.festogfarver.dk

www.temashop.dk

www.gag.dk

www.lekmer.dk

www.alphageek.dk

www.partykostumer.dk

www.br.dk

www.toysrus.dk

Hvad skal jeg være opmærksom på?

Der er nogle særlige ting, du skal være opmærksom på, inden du køber et kostume online. Det er for eksempel ting som:

Told:

Bestiller du fra for eksempel eBay eller Amazon, er priserne på selve kostumet ofte billigere, end på de danske hjemmesider. Til gengæld skal du være opmærksom på, at pakken muligvis tages i tolden. For at få udleveret din pakke, skal du derfor betale told. Vælger du ikke at gøre det, sendes pakken retur.

Tilbehør:

Det du ser, er nødvendigvis ikke det du får! Sørg for, at læse beskrivelsen grundigt igennem, inden du bestiller et kostume online. For det er ikke sikkert, at du får alt med, hvad der er på billedet. Nogle gange, skal tilbehøret købes separat. Tænker du eksempelvis på, at skulle være klokkeblomst, kan du risikere, at skulle købe paryk, vinger og tryllestav ved siden af.

Størrelser:

Vælger du at bestille fra en udenlandsk side, skal du være opmærksom på, at en kinesisk eller amerikansk størrelse large, ikke nødvendigvis svarer til en dansk størrelse large. Tjek altid størrelsesguiderne igennem, inden du bestiller.

Hvad er de hotteste trends i øjeblikket?

Skal du købe et halloween kostume til dig selv, er en af de hotteste udklædninger i år skelettet. En sort heldragt, med påtegnet skelet. Den kan bruges til både mænd og kvinder, da man alligevel ikke kan se ansigtet. Ydermere er nogle af de største trends indenfor udklædning til voksne den vovede heks, Jokeren og klovne.

Står du derimod, og skal købe et halloween kostume til dine børn, er heksen, flagermusen, Manden med leen, vampyren og græskaret de mest populære. Men også velkendte kostumer fra gyserfilm, ses ofte blandt børnekostumerne: Freddie Krueger, Dracula, Frankenstein og Scream.

Hvordan er forholdet mellem pris og kvalitet

Det er de færreste kostumer, man ligefrem kan kategorisere som ”god kvalitet”. Tit og oftest, er det mærket man betaler for. Taler vi kostumer til børn, kan et kostume fra Fætter BR være noget dyrere, end det samme kostume fra eBay, blot på grund af mærket.

Er det kostumer til voksne, findes der stadig de små, lokale forretninger, hvor det er muligt at købe og leje kostumer. Også forretninger som disse, er en del dyrere end internettet, da disse kostumeforretninger skal ”leve af”, kun at sælge kostumer.

Det er de færreste, der har lyst til, at give mange hundrede kroner, for et kostume, de skal have på én aften.

Til den kreative

Har du tiden og de kreative evner, er det jo muligt at sy sit kostume selv. Så er du i hvert fald sikker på, at du ikke kommer til en halloween fest, hvor andre tropper op i nøjagtig det samme kostume.

Til den modige

Ønsker du alligevel at skille dig lidt ud, men har ikke mulighed for at sy dit kostume selv, kan du vælge et sjovt og anderledes kostume som:

”Den onde gnom ”

”Zombie-præsidenten”