Danskerne bruger under fem timer på at vælge skole til deres børn

Vi bruger mindre tid på at vælge ny skole til børnene end på den nye villa, Volvo eller vovse

Kan du huske, hvor lang tid du brugte, sidste gang du skulle bestemme dig for, hvor dine børn skulle gå i skole? Eller hvor lang tid du brugte sidst, du skulle vælge ny bolig, bil, husdyr eller sofa? Eller hvad med sidst du skulle beslutte, hvor sommerferien skulle gå hen? Hvis du er som de fleste danske forældre, så var skolevalget det, du brugte mindst tid på.

Det viser en ny undersøgelse, som Analyse Danmark har foretaget for De Frie Grundskoler. Her er godt 1.000 danske forældre med børn under 18 år blevet spurgt, hvor lang tid de brugte, sidst de skulle vælge henholdsvis bolig, bil, husdyr, sommerferie, sofa og grundskole til et af deres børn.

Skolevalg prioriteres lavt

Undersøgelsen peger på, at danskernes tidsforbrug til skolevalg ikke prioriteres særligt højt.

Danskerne bruger mest tid på beslutninger vedr. hus/lejlighed, dernæst på ny bil, så kommer valget af husdyr og sommerferie. Først på en femte plads kommer valget af grundskole til deres børn, der dog nær overhales af danskernes tidsforbrug i forbindelse med valg af ny sofa.

Åben Skole

Undersøgelsen er lavet i forbindelse med initiativet Åben Skole, hvor skoler over hele landet d. 6. november inviterer indenfor. Formålet er at sætte fokus på, hvor stor forskel der er på skoler, og hvor betydningsfuldt det er, at forældre finder en skole, der passer til netop deres barn.

Kurt Ernst, formand for Danmarks Privatskoleforening siger om undersøgelsen: ”Man forbavses noget over de tal, som undersøgelsen viser. Man kunne mene, at valget af skole er et af de vigtigste, man træffer for sit barn” og tilføjer om arrangementet Åben Skole:

”Denne gang har også en række folkeskoler åbnet dørene – ligesom over 200 frie grundskoler. Vi håber, at forældrene vil finde tiden til at besøge grundskolerne – offentlige som private. Som bekendt er ikke to skoler ens, og det er da en rigtig god idé at finde frem til den skole, som bedst matcher forældrenes forventninger og forestillinger om den gode skole. Tro ikke på alt, hvad I hører, kære forældre! Der findes mange forskellige skoler i Danmark, de fleste af dem er rigtig gode, og der er helt sikkert en skole – også hvor du bor – som du kan blive klogere på og dit barn klogere af!”

Dette års Åben Skole arrangeres af De Frie Grundskoler, med foreningen Forældre til elever på folkeskoler: Skole og Forældre. Arrangementet finder hvert år sted første torsdag i november i år den 6. november.

Undersøgelsen er foretaget af

analysedanmark.dk - Analyse Danmark‎