​Minister: De frie grundskoler og privatskolerne løfter en del af inklusionsansvaret

"Regeringen er af den opfattelse, at de frie grundskoler og privatskolerne løfter en del af inklusionsansvaret. Nogle af dem også i højere grad end de nærliggende folkeskoler".

Det var Minister for Børn, Undervisning og Ligestilling, Ellen Trane Nørbys melding, da hun i går var kaldt i samråd for at redegøre for sin holdning til de frie grundskolers inklusionsarbejde.

Ministeren fremførte, at man ikke kan klandre frie grundskoler for ikke at påtage sig ansvaret for at tage elever med særlige behov: ”Der kan være god fornuft i, at nogle frie skoler takker nej til elever, fordi de ikke kan magte opgaven”, sagde hun.

Der var dog fortsat tunger blandt de øvrige partier, der følte sig overbevist om, at nogle frie grundskoler som bevidst strategi sorterer eleverne. Det er en fordom, som sektoren fortsat må leve med og gøre alt for at aflive. Den frustrerer, ikke mindst hos dem, der føler og reelt tager et ansvar over for alle typer af elever.

Vi skal alle tage ansvar! I inklusionsdiskussionen er hele forståelsen af begrebet, set i forhold til frie grundskoler, med til at mudre tingene. Danmarks Privatskoleforening er glad for ministerens udtalelser i samrådet. Det viser, at arbejdet med at forklare politikere og meningsdannere de faktuelle forhold omkring inklusion i frie grundskoler har båret nogen frugt, ikke mindst at det er lykkedes at komme igennem med den helt nødvendige forklaring af, at såkaldte ”inklusionselever” ikke er det samme i folkeskolen, som det er i frie grundskoler. Læs mere her

• inklusion
  • socialt ansvar