Regeringen dropper spareforslag

Finansminister Nicolai Wammen meddelte i går, i forbindelse med finanslovsforhandlingerne, at regeringen trækker forslaget om at sænke de frie grundskolers koblingsprocent fra 76 til 71% fra 2021.

”Jeg må bare konstatere, at der ikke er opbakning til vores forslag blandt de partier, som vi forhandler med”, udtalte Nicolai Wammen (S).

Bred opbakning

Det har dog ikke kun været blandt regeringens støttepartier, at forslaget ikke har kunnet finde opbakning. Et meget stort flertal i Folketinget har fra starten udtrykt modstand mod spareforslaget.

Karsten Suhr, formand for Danmarks Private Skoler – grundskoler og gymnasier, takker for støtten til de frie skoler: ”Det er utroligt vigtigt med den brede opbakning til forældrenes frie skolevalg og til en vigtig del af den danske skoletradition, nemlig de frie grundskoler”.

Ønsker stabilitet

Foreningens formand håber nu, at der kan skabes ro omkring koblingsprocenten: ”Det er sikkert kun en stakket frist, før S tager sagen op igen. Det ville være godt med en længere periode med stabilitet”. Karsten Suhr hentyder her til det lovforslag, som Liberal Alliance forventes at fremsætte i Folketinget – et forslag, der pålægger regeringen at fastholde koblingsprocenten på det nuværende niveau for samtlige frie grundskoler i Danmark.

Arbejdet stopper ikke her

Karsten Suhr minder også om, at drøftelserne omkring de frie grundskolers tilskud ikke stopper her: ”Et er koblingsprocenten, noget andet er regeringens og dens støttepartiers ambition om socialt taxameter”.

SF’s gruppeformand og undervisningsordfører, Jacob Mark, pointerer da også i en kommentar, at der stadig arbejdes med en ny tilskudsmodel: ”Arbejdet med at få lavet et socialøkonomisk tilskud, som belønner de skoler, der tager socialt ansvar, og straffer dem, der ikke gør, fortsætter”.

”Lige nu vil vi have lov til at være glade og lettede”, siger Karsten Suhr: ”Men vi ved, at vores arbejde og interessevaretagelse vedr. skolernes tilskudsforhold ikke stopper her. Slet ikke!”, understreger formanden.

• #skolefrihed
  • #fritskolevalg