Stadig flere privat- og friskoler må skrive røde tal på bundlinjen

"Stadig flere privat- og friskoler må skrive røde tal på bundlinjen. Det skyldes et faldende offentligt tilskud og sker på trods af, at skolerne er populære som aldrig før og år for år oplever stigende elevtal.". Sådan skriver Berlingske i en artikel d. 14. december.

Tallene stammer fra en analyse foretaget af konsulentfirmaet Deloitte. Den omhandler 55 udvalgte større frie grundskolers økonomi, der alle har mindst 400 elever og viser, at skolerne sidder hårdere i det end året før.

I artiklen citeres formand for Danmarks Privatskoleforening, Karsten Suhr, flere gange. Han siger bl.a.:"Der er tre knapper at dreje på, når det handler om økonomi. Man kan sætte flere børn i klasserne, man kan udvide skolerne med en ekstra klasserække, mens den sidste knap er forældrebetalingen. Jeg tror, at alle skoler har gjort sig overvejelser om, hvad de kan gøre. De tre knapper er skruet helt op alle sammen."

Læs hele artiklen her:

• skolevalg