TalentCampDK har indgået samarbejde med Danmarks Privatskoleforening

Danmarks Privatskoleforening

TalentCampDK i rivende udvikling

Der er stor interesse for talentarbejde i disse år, og det viser sig, at TalentCampDK imødekommer behovet for at kunne tilbyde de dygtigste 10 % af eleverne i grundskolen ekstra udfordringer og horisontudvidelse i fagene matematik, engelsk og dansk.

Den overordnede vision for TalentCampDK er: ”At skabe gode vækstbetingelser for de dygtigste i grundskolen”. Denne vision virkeliggøres, når elever fra 7. – 9. årgang får mulighed for at dygtiggøre sig sammen med andre talenter fra hele landet på camps i forlængede weekender i et forløb over tre år. Det faglige og sociale netværk, de her bliver en del af, har stor betydning for talenterne både i grundskoleårene og i deres videre studieforløb.

TalentCampDK er på få år vokset fra at være en lille overskuelig forening med forholdsvis få medlemsskoler og aktiviteter til et stort foretagende med forankring i mere end 30 medlemsskoler ud over landet og ikke mindre end 12 udbudte talentcamps i løbet af dette skoleår.

I foråret 2014 holdt TalentCampDK sin stiftende generalforsamling, og siden da er det gået stærkt.

En camp består af to dage med intensiv undervisning fra morgen til aften og én ekskursionsdag ud af huset. Undervisningen på en talentcamp er på et højt niveau, og det er universitetsstuderende og dygtige grundskolelærere, eleverne møder som undervisere. Formålet med ekskursionerne er at lære eleverne om den danske kulturarv i det område campen afholdes, fx Kronborg Slot eller Koldinghus, og det danske uddannelsessystem, fx DTU og KU, som TalentCampDK har et tæt samarbejde med.

Samarbejdet med medlemsskolerne og ledere her fra er af uvurderlig betydning for, at det lykkes. TalentCampDK er en nonprofit forening. Derfor går kabalen kun op, fordi medlemsskolerne, der nu også tæller enkelte folkeskoler, beredvilligt lægger hus til talentcamps.

TalentCampDK vil gerne nå længere ud. Derfor har foreningen indgået et samarbejde med Danmarks Privatskoleforening for på den måde at få kontakt med flere skoler.

På årsmødet i oktober vil TalentCampDK have en stand med, og her er der mulighed for, at interesserede skoleledere kan høre mere om TalentCampDK’s tilbud. Tjek i øvrigt foreningens hjemmeside ud: www.TalentCamp.dk.

Tekst: Rikke Vigilius

• talentarbejde