Mød os på Folkemødet 2015

Danmarks PrivatskoleforeningDe private Gymnasier og Studenterkurser

Danmarks Privatskoleforening og De private Gymnasier og Studenterkurser deltager i Folkemødet 2015. Folkemødet løber af stablen i denne uge, fra d. 11. - 14. juni.

Det primære formål med selve Folkemødet er at styrke demokratiet og dialogen i Danmark. For skoleforeningerne handler det også om den indlysende mulighed for varetagelse af sektorens interesser til en begivenhed, hvor lovgivere, beslutningstagere og meningsdannere er massivt tilstede.

Må vi være fri?!

Danmarks Privatskoleforening og De frie gymnasier og Studenterkurser er medarrangører af en af de mange events ved Folkemødet: ”Må vi være fri?” er overskriften. Her er tale om et debatarrangement lavet i samarbejde med Politiken og de øvrige skoleforeninger. Det løber af stablen d. 13. juni, kl. 11.30 på K29 Gæstgiveren – Kirkepladsen.

Hvad bidrager de frie skoler egentlig med?

I debatten deltager bl.a. tidligere undervisningsminister Bertel Haarder og formand for Private Gymnasier og Studenterkurser, Crilles Bacher – en debat, der vil tage udgangspunkt i spørgsmål om de frie skoler: Kan Danmark rumme mangfoldigheden i grundskolen, og hvad bidrager de frie skoler egentlig med? Er de et reservat for bedrestillede eller et pædagogisk tilvalg? Debatten vil kredse om forældrenes frihedsgrader, skolernes forpligtelser og evnen til at tåle forskellighed.

Holdningsskoler

De frie skoler er en samlet betegnelse for privatskoler, private gymnasier, friskoler m.v. Trods de forskellige betegnelser er der tale om det samme koncept: En selvejende institution, der driver skole inden for de rammer, der beskrives i ”Lov om friskoler og private grundskoler”. Det er holdningsskoler, som er båret af forskellige værdigrundlag. Langt de fleste frie skoler har rod i en pædagogisk, religiøs eller historisk tradition, men skolens dagligdag og undervisning er først og fremmest præget af de forældre og elever, der har valgt skolen.

Forældrenes ret

Forældrenes ret til at vælge et alternativ til folkeskolen findes i den nuværende Grundlovs § 76. Enhver fri skole har frihed til at angribe sine opgaver med udgangspunkt i dens værdisæt, så længe det sker uden at bryde statens og samfundets tillid. De frie og private skoler har i Danmark skabt et varieret skoletilbud, som giver forældre og elever mange forskellige muligheder for tilbud om fællesskab om læring. Det budskab tager Danmarks Privatskoleforening og De Private gymnasier og Studenterkurser med på Folkemødet.

Link til event:

Må vi være fri?

• de private gymnasier og studenterkurser
  • folkemødet
  • frie skoler
  • skolevalg
  • må vi være fri?
  • forældrenes ret
  • holdningsskoler
  • grundloven § 76

Danmarks Privatskoleforening har til formål at varetage medlemsskolernes faglige, økonomiske, juridiske og pædagogiske interesser, samt varetage skolernes overordnede politiske interesser, herunder arbejde for at sikre skolernes betydende placering i det samlede skolebillede. Foreningen skal arbejde for bevarelse af forældrenes ret til et frit skolevalg, uanset deres økonomiske formåen.