​Børsnoteringerne på de nordiske børsmarkeder satte rekord i 2016, og de danske var blandt de allerstørste i Europa

Nasdaq Nordic var den mest aktive børs i Europa i 2016, både målt på antallet af nye børsnoteringer og den værdi, de har rejst. På trods af store børsnoteringer i Danmark og Tyskland beholder Storbritannien dog lige førertrøjen som det land med størst aktivitet på markedet for børsintroduktioner. Det viser PwC’s årsanalyse, IPO Watch 2016.

Markedet for børsnoteringer i det forgangne år har været ramt af geopolitisk uro, hvilket har lagt en dæmper på det europæiske marked for nye børsintroduktioner. Samlet set var der i 2016 i alt 265 europæiske børsintroduktioner til en værdi af 27,9 mia. euro, hvilket er ca. en halvering i forhold til sidste år.

”Verden står midt i en stor forandringsproces med bl.a. Brexit og valget af Trump i USA, og det øger uforudsigeligheden – også for virksomheder, der overvejer en børsintroduktion. I en tid, hvor bl.a. den transatlantiske frihandelsaftale er til forhandling, og hvor store europæiske markeder står over for snarlige valg, overvejer virksomhederne lige en ekstra gang, om timingen er den helt rigtige for en børsnotering nu,” forklarer Jens Otto Damgaard, partner og børsekspert i PwC.

Høj aktivitet i Norden
Der har dog været god og øget aktivitet i Norden med i alt 80 børsintroduktioner på Nasdaq Nordic (Danmark, Sverige, Finland, Island og de baltiske lande) til en værdi af 7,9 mia. euro. Det placerer Nasdaq Nordic som den mest aktive europæiske børs i år til dato, både hvad angår antallet af børsintroduktioner og provenuet rejst.

”Ser man samlet på de tre første kvartaler af 2016, er børsnoteringerne af DONG Energy A/S og Nets A/S de største i Europa. I fjerde kvartal er de dog blevet overhalet af det tyske energiselskab Innogy, der har rejst hele 4,5 mia. euro, og som dermed er den største børsnotering i Europa i år,” fortæller Jens Otto Damgaard.

Børsen i London hårdt ramt
Børsen i London er til gengæld hårdt ramt af Brexit, og i 2016 er værdien af børsnoteringer i London faldet med hele 60 %, sammenlignet med sidste år, mens antallet er faldet med 35 % fra 74 noteringer i 2015 til 57 noteringer i 2016. Antallet af planlagte europæiske børsnoteringer, der er blevet trukket tilbage, er dog i samme periode faldet fra 61 til 34.

"Investorerne er så småt begyndt at skæve til de kommende valg i Frankrig, Tyskland og Holland, og de kan alle potentielt påvirke børsmarkederne i hele Europa,” fortæller Jens Otto Damgaard og tilføjer:

”Som følge af det nuværende økonomiske og politiske klima vil investorerne fortsat være meget selektive, men bakke op om børskandidater med en attraktiv værdiansættelse, et differentieret produkt og en egenkapital, som understøttes af en stærk præstation.”

Om undersøgelsen

IPO Watch undersøger hvert kvartal alle nye primære børsnoteringer på Europas vigtigste børsmarkeder og i de vigtigste markedssegmenter (Østrig, Belgien, Kroatien, Danmark, Frankrig, Tyskland, Grækenland, Holland, Irland, Italien, Luxembourg, Norge, Polen, Portugal, Rumænien, Spanien, Sverige, Schweiz, Tyrkiet og Storbritannien). Bevægelser mellem markederne på samme børs og tillægstrancher ved aktieemission er ikke omfattet.

• jens otto damgaard
  • børsnosteringer