Det danske musikmarked har taget et dyk, men er på vej op igen

Siden 2011 har omsætningen i det danske musikmarked taget et dyk fra ca. 2,4 mia. kr. til ca. 2,3 mia. kr. i 2015. Denne udvikling forventes dog at vende med en gennemsnitlig stigning på ca. 1,6 % om året frem mod 2020, hvor musikmarkedet forudses at lande på godt 2,5 mia. kr. i omsætning. Streaming af musik driver væksten, viser en ny undersøgelse af det samlede musikmarked fra PwC.

Undersøgelsen viser, at omsætningen inden for indspillet musik i Danmark samlet set lå på ca. 590 mio. kr. i 2015, hvilket kun er marginalt højere end i 2014. Det er særligt ’fysisk’ indspillet musik, der har oplevet en tilbagegang de senere år, og som får udviklingen til at stagnere en smule. Omsætningen inden for digitalt indspillet musik forventes til gengæld at stige med godt 11 % i gennemsnit om året frem mod 2020, og samlet set forventes indspillet musik at opleve en vækst på 7 % i gennemsnit om året frem mod 2020 og dermed stige til 850 mio. kr. i omsætning.

”Det er tydeligt, at det er den digitalt indspillede musik, der driver væksten, og særligt streaming fortsætter med at få større rodfæste hos de danske forbrugere. Streaming af musik tegnede sig således for hele 85 % af de samlede indtægter sidste år, og denne andel forventes at stige til hele 97 % i 2020,” fortæller Leif Ulbæk Jensen, partner i PwC og ekspert i underholdnings- og medieindustrien.

Analysen viser desuden, at muligheden for at designe og selv sortere og styre indholdet fra forskellige medier er en af de mest magtfulde tendenser, der er dukket op i branchen i de senere år.

”Hvad enten man er forbruger i USA eller Usbekistan, har man aldrig haft større indflydelse på sine egne afspilningslister, end man har i dag. Forbrugeren styrer selv sit forbrug og dermed også sine udgifter til musik via et mix af apps, streaming-tjenester, sociale medier og såkaldt OTT-tilbud, hvor man går uden om sin sædvanlige udbyder,” forklarer Leif Ulbæk Jensen.

Han understreger desuden vigtigheden af at have en finger på pulsen og lytte med på de tendenser, der rør sig hos særligt de unge forbrugere. De driver i høj grad væksten i branchen, og forretningsmodellen bør hele tiden holdes relevant, så den imødekommer ikke mindst de unge forbrugeres behov.

Det danske marked for musik på scenen flader ud
Vækstkurven inden for live musik har været forholdsvis flad de seneste tre år. I 2015 lå omsætningen på ca. 1,7 mia. kr., og der forventes et fald på i gennemsnit 0,9 % om året til 1,6 mia. kr. i 2020.

”Danmark har fortsat en meget levende musikscene med mange festivaler og enkeltstående koncerter med internationale store navne, og indenfor 14 dage kan man både opleve Bruce Springsteen og Coldplay. Til Roskilde-festivalen alene blev der solgt 100.000 billetter i år, og der blev afholdt over 184 koncerter i løbet af festivalen. Men generelt udgør live-musikken et mættet marked, som forventes at flade ud i de kommende år,” fortæller Leif Ulbæk Jensen.

Til sammenligning vil det globale marked for live musik stige i gennemsnit 3 % om året frem mod 2020. I de øvrige nordiske lande klarer markedet for live musik sig også noget bedre end i Danmark. I Sverige kan man fx se frem til en gennemsnitlig årlig vækst på knap 5 % frem mod 2020 inden for live-musik, og også i Norge og Tyskland forventes en positiv vækst frem mod 2020.

Om Outlook
PwC’s 17. årlige udgave af Global entertainment and media outlook 2016-2020 indeholder en omfattende global internet-analyse af forbruger- og reklameudgifter. På grundlag af femårige historiske data og femårsprognoser og kommentarer fra mere end 13 branchesegmenter i 54 lande, som er direkte sammenlignelige fra år til år, gør Outlook det lettere at sammenligne forbruger- og reklameudgifter i de forskellige segmenter og lande. Se mere og få fuld adgang til analysen på www.pwc.com/outlook.

Segmenter, der er omfattet af Outlook
TV og video, TV-reklamer, internet-reklamer, internet-adgang, radio, reklamer i det offentlige rum, videospil, biografer, avisudgivelse, bladudgivelse, business-to-business, bogudgivelse og musik.

• entertainment and media outlook
  • koncerter
  • streaming