Forskningsmidler rykker fra Europa til Asien

Europa sakker bagud, mens Asien vinder kampen om virksomhedernes midler til forskning og udvikling. Sådan lyder en af konklusionerne i en ny undersøgelse fra PwC og Strategy&.

Europa sakker bagud, mens Asien vinder frem i kampen om virksomhedernes forsknings- og udviklingsmidler. Undersøgelsen 2015 Global Innovation 1000 Study viser, at Europa er faldet fra at være den største til den tredjestørste region, målt på virksomhedernes midler til forskning og udvikling (FoU). Og for hele 94 % af virksomhederne er FoU blevet en global funktion, der ikke kun ligger i hjemlandet.

Væksten i Europas udgifter til indenlandsk FoU er kun steget med 2 % mellem 2007 og 2015. Til sammenligning har Nordamerika oplevet en stigning på 40 %, og der har været en stigning på 60 % i Asien i samme periode. Til gengæld er Europas FoU-udgifter, der spenderes uden for regionen, steget med 146 % i perioden.

“Europa er gået fra at være den region, hvor der blev udført mest forskning og udvikling for virksomhederne i 2007, til i 2015 at ligge på tredjepladsen efter både Asien og Nordamerika. Der sker altså en relativ udhulning af Europa på dette område i øjeblikket”, udtaler Torsten Moe, der er partner i PwC.

Han understreger dog, at når det gælder FoU-budgetternes oprindelsesland, er rangordenen uændret med USA i spidsen og med en stigende andel af FoU-budgetterne blandt top 1000 virksomhederne.

Faldet i Europa er et resultat af lav vækst i indenlandsk og importeret FoU kombineret med en væsentlig stigning i eksporten af FoU. Det påvirker især udviklingen, at Frankrig og Tyskland i stigende grad eksporterer FogU til andre lande.

”De europæiske lande har øget den andel af deres forskning og udvikling, der allokeres til offshore-lande med et højt omkostningsniveau i Nordamerika og Asien, men ikke til de omkringliggende lande i Vesteuropa,” uddyber Torsten Moe.

Han tilføjer, at dette afspejles af, at FoU-aktiviteter ikke bare placeres med henblik på at spare lønninger, men også placeres, så virksomheder får adgang til innovationskapacitet, hvor kompetencerne er stærkest, og i overensstemmelse med markedsudviklingen.

Kina og Indien ligger helt i top
Asien er blevet den region, hvor virksomhederne lægger de fleste af deres penge til forskning og udvikling i 2015, og Asien tegner sig således for 35 % af den samlede FoU, hvis både indenlandsk og importeret FoU medtages. Kina og Indien ligger helt i top, når det gælder vækst inden for FoU i den asiatiske region drevet af import af FoU fra USA.

Undersøgelsen viser desuden, at den væsentligste grund til at flytte FoU til Kina er nærheden til markeder med høj vækst. Øvrige nævnte fordele ved at flytte FoU-funktioner til Kina omfatter: “nærhed til vigtige produktionssteder”, “nærhed til vigtige leverandører” og “lavere udviklingsomkostninger”.

“At Asien ligger i spidsen som den førende destination for virksomhedernes FoU er ikke overraskende, givet at virksomhederne bruger sine penge til FoU til at understøtte mål om omsætningsvækst – en primær indikator for den globale trend inden for FoU”, forklarer Torsten Moe.

USA er fortsat det mest attraktive land for forskning og udvikling
USA er fortsat det land, hvor der udføres mest FoU af virksomhederne målt på indenlandsk, importeret og eksporteret FoU på nettobasis. USA’s forspring i forhold til andre lande er dog ved at svinde ind – i 2007 udgjorde virksomhedernes udgifter til FoU i Kina 23 % af de samlede udgifter i USA, hvor de nu i 2015 udgør 38 % af de samlede udgifter i USA.

Virksomhederne ser USA som et attraktivt marked med en kompetent arbejdsstyrke, en innovativ kultur og et mere fleksibelt forretningsmiljø, der giver grobund for de bedste talenter – alle faktorer, der er gunstige for FoU-funktioner.

“Selv om USA’s forspring er ved at svinde ind, er det fortsat det største nationale marked, og på trods af de høje lønomkostninger findes der her en mere fleksibel og højtudviklet arbejdsstyrke,” siger Torsten Moe og tilføjer:

”USA rummer desuden vigtige strategiske markeder på flere produktområder, hvilket er attraktivt for udenlandske selskaber, når de lægger deres FoU-funktioner ud, og her har især Silicon Valley en stor tiltrækningskraft.”

For yderligere information kontakt Torsten Moe på 4057 7413.

Yderligere resultater fra den årlige analyse af de 1.000 virksomheder i verden, der bruger flest penge på FoU:

• FoU er igen inde i en langsigtet vækstudvikling her efter finanskrisen: I 2015 er de udgifter, der afholdes til FoU af Global Innovation 1000, steget med 5,1 % til USD 680 mia., hvilket er den største år til år-stigning i de sidste 3 år og en tilbagevenden til en langsigtet vækstrate her efter finanskrisen med en årlig gennemsnitlig vækstrate over de seneste 10 år på 5,4 %.

• Branchefordeling: De tre brancher, der bruger flest penge på FoU i 2015, er IT- og elektronikbranchen, sundhedssektoren og automobilbranchen. I særdeleshed ser sundhedssektoren ud til at kunne overtage førstepladsen fra IT- og elektronikbranchen målt på udgifter til FoU, når vi når frem til år 2019. Software- og internetbranchen har dog haft den højeste vækstrate af alle brancher mellem 2014 og 2015 (27 %), hvilket gør, at branchen overhaler industrisektoren og bliver den fjerdestørste branche målt på udgifter til FoU i 2015.

“Det er ikke overraskende, at software- og internetbranchen har overhalet industrisektoren og har taget fjerdepladsen.Men det er en milepæl, som det er værd at bemærke, da den markerer, hvordan software bytter plads med industrien,” udtaler Torsten Moe.

• Top 20 målt på udgifter til FoU: De tre øverste på Top 20-listen over virksomheder med de største udgifter til FoU i 2015 – Volkswagen, Samsung og Intel – har ligget relativt konstant igennem årene. Apple er for første gang kommet på Top 20-listen i 2015 som nr. 18.

• Top 3 over verdens mest innovative selskaber i 2015:Eksperter inden for global innovation har vurderet Apple, Google og Tesla som de tre mest innovative selskaber i verden; Tesla er sprunget op på en tredjeplads fra en femteplads i 2014.

• FoU-intensiteten er steget blandt Global Innovation 1000 til 3,7 % i 2015 fra 3,5 % i 2014: Der har ellers været en faldende FoU-intensitet (FoU-omkostninger i forhold til omsætning) siden 2005, men udviklingen er nu vendt. Det er udtryk for, at omsætningen er faldet i top 1000, men at innovationsindsatsen fastholdes.

• Der er ingen sammenhæng mellem størrelsen af FoU-budgettet og økonomiske resultater: Igen i år fastslår undersøgelsen det faktum, at størrelsen på FoU-budgettet ikke er korreleret med hverken omsætning, vækst, EBIT, TSR, etc.) ”Det understreger vigtigheden af at bruge virksomhedens FoU-midler strategisk rigtigt,” udtaler Torsten Moe.

• forskningsmidler
  • torsten moe