​​Forvaltning af ejendomsselskaber kan være momsfritaget

EU-Domstolen har netop fastslået, at forvaltning af et ejendomsselskab under visse betingelser er momsfritaget. Dommen indebærer, at forvaltere og ejendomsselskaber kan have et tilbagesøgningskrav på moms mod SKAT på op til 10 år tilbage i tid, ligesom der fremadrettet vil kunne opnås en fordel, lyder vurderingen fra PwC.

”Ifølge EU-Domstolens dom kan selskaber, der investerer i fast ejendom, udgøre en investeringsforening i momsmæssig henseende, hvis visse betingelser er opfyldt, herunder at selskabet er underlagt et særligt statsligt tilsyn. Dette indebærer, at forvaltningen af selskabet er momsfritaget, ” forklarer Anders Strandet Jepsen, partner og momsekspert i PwC.

Dommen indebærer en underkendelse af dansk praksis.
Den momsfrie forvaltning omfatter ifølge EU-Domstolen bl.a. aktiviteter i forbindelse med udvælgelse, køb og salg af fast ejendom samt administrative og regnskabsmæssige opgaver.

”Dommen indebærer, at forvaltere og ejendomsselskaber med momsfritaget udlejning, fx boligudlejning, kan kræve moms tilbage fra SKAT. Dette kan potentielt ske op til 10 år tilbage i tid,” forklarer Anders Strandet Jepsen og fortsætter:

”Dertil kommer, at der fremadrettet vil kunne opnås en momsbesparelse på forvaltningen af ejendomsselskaber med momsfritaget udlejning mv.”

Derimod finder EU-Domstolen, at den faktiske drift af den faste ejendom ikke er omfattet af momsfritagelsen. Dette omfatter bl.a. aktiviteter i forbindelse med udlejning af ejendomme, administration af eksisterende lejemål samt iværksættelse af og kontrol med vedligeholdelse af ejendomme.

For yderligere information kontakt Anders Strandet Jepsen på mobil 3055 4293

• moms