Jagten er gået ind på Årets Ejerleder 2016 i Sydjylland

Kåringen af Årets Ejerleder 2016 i Sydjylland står for døren, og tre finalister er nu fundet. Prisen går i år til den ejerleder, der har skabt region Sydjyllands mest succesfulde vækstvirksomhed, og som noget nyt uddeles også en temapris om kundefokusering. Prisen som Årets Ejerleder uddeles for 13. gang af PwC i samarbejde med bl.a. Nykredit og Dansk Erhverv.

De tre finalister, som er gået videre til kåringen af Årets Ejerleder 2016 i Sydjylland, er nu fundet. De er blevet udvalgt blandt en lang række virksomheder med en dygtig ejerleder i spidsen, der ikke alene har skabt vækst, men også har en ambitiøs strategi for fremtidig vækst.

”Vi har i år set et meget stærkt felt til prisen som Årets Ejerleder, og vi glæder os over at kunne lykønske de tre finalister. De har alle sikret en flot vækst og lagt en både ambitiøs og realistisk plan for fremtidig vækst. Den historie vil vi gerne fortælle videre, så den kan inspirere og være med til at skabe succes for andre,” fortæller Henrik Forthoft Lind, partner hos PwC, om baggrunden for Årets Ejerleder i Sydjylland.

Ejerlederen gør en forskel
Hos Nykredit peger man på, at de tre finalister netop er kendetegnet ved, at ejeren er en leder, som gør en stor forskel for virksomhedens succes.

”Når vi kigger ud over det danske landskab af virksomheder, så er langt de fleste af dem ejet og ledet af én og samme person. Derfor har ejerlederne enorm betydning for, hvor meget vækst, og hvor mange nye arbejdspladser, der kommer i den enkelte region – og i hele Danmark. Dét vil vi gerne være med til at hylde og fejre,” siger Mogens B. Sørensen, regionsdirektør i Nykredit Syddanmark.

I år er der et særligt fokus på, hvordan ejerlederne arbejder med kundefokusering og dermed skaber succes og vækst, tilføjer Sigurd Schou Madsen, politisk konsulent i Dansk Erhverv:

En meget stor del af dansk erhvervsliv er bygget af ejerledede virksomheder, og vi kan med rette være stolte af de mange succeshistorier, de skaber. Ejerlederens indsigt, viden og engagement i virksomheden giver et helt særligt fokus på kunderne og deres behov, og det skaber succes og vækst ikke bare i virksomheden selv, men også i Danmark som helhed.”

Sæt kunden i fokus
Ifølge PwC’s CXO SMV Survey 2016* topper kundefokusering og -tilfredshed listen over SMV’ernes vigtigste fokusområder i året og udgør deres primære investeringsområde. Det er vigtigt for virksomhedernes vækst og udvikling at levere på kundeforventninger og samtidig forstå og udvikle produkter og løsninger sammen med kunder.

”Som noget nyt uddeler vi i år også en temapris. Temaprisen uddeles på baggrund af årets tema, som er kundefokusering, og prisen gives til den ejerledede virksomhed, der formår at have et exceptionelt fokus på sine kunder,” siger Henrik Forthoft Lind, partner hos PwC, der også glæder sig til at overraske en ejerleder fra Sydjylland med temaprisen ved kåringen af Årets Ejerleder 2016.

Finalisterne er:

Flemming Paasch fra Easyfood A/S i Kolding
Ejerleder Flemming Paasch står i spidsen for Easyfood A/S, som siden 2000 har fremstillet innovativt kvalitetsbagværk til convenience-kategorien fra deres hoved- og produktionskontor i Kolding. Flemming Paasch har en baggrund som købmand og har senere arbejdet som sælger. Hans tidligere job har i høj grad handlet om at bygge en forretning op, og den erfaring har han haft stor glæde af hos Easyfood. Flemmings force er, at han forstår at sælge til kundernes kunder og arbejder dermed med hele værdikæden, hvilket også er en stor del af forklaringen på hans succes med Easyfood i dag.

Virksomheden tæller 130 medarbejdere og udvikler og fremstiller bagværk til deres kunder som McDonald’s, Lidl og 7-eleven ogforener dermed industribageriets effektivitet med danske håndværkstraditioner og kvalitet. Easyfood er kundefokuseret og tilpasset et marked i konstant forandring, så de hurtigt kan omsætte tendenser i markedet til nye koncepter og dermed supplere og opdatere deres kunders sortiment og forretning. I fremtiden har virksomheden planer om vækst på primært det eksisterende marked med nye produkter samt på nye markeder med eksisterende produkter. Derudover forventer virksomheden at skabe mere vækst via automatisering og anvendelse af underleverandører.

Familien Rosenfeldt Sunddal fra Rosenfeldt og Sunddal Holding ApS (Restaurant Flammen) i Gram
Den danske ejerleder-familie fra Sydjylland, som står bag Rosenfeldt og Sunddal Holding, fik ideen til deres virksomhed på den familieejede kro, Fole Høkerkro, tilbage i 1996. Hele holdet bag virksomheden tæller Kristina Rosenfeldt Sunddal, Ketty Rosenfeldt Sunddal, Flemming Rosenfeldt Sunddal og Martin Rosenfeldt Sunddal samt adm. direktør Elias Grøftholdt Tychsen. Familien omdannede kroen til en spiserestaurant med deres ønske om at skabe en restaurant med én stor grillbuffet, hvor alle gæster kunne få tilgodeset deres ønsker og blive mætte. Det resulterede i Restaurant Flammen, som for første gang åbnede i 2009 i Kolding. I dag består restaurantkæden af hele 11 restauranter.

Den hastige vækst for virksomheden stammer bl.a. fra visionen om, at det er oplevelsen for gæsterne, som det drejer sig om på restauranten. For ejerlederne bag Restaurant Flammen er det vigtigt ikke at gå på kompromis med den samlede oplevelse hos kunden, og at de kan stå inde for deres eget koncept. Ejerlederne har fundet en niche i en hård branche, og det har resulteret i de 11 restauranter landet over og en omsætning på et trecifret millionbeløb. I fremtiden forventes væksten at fortsætte med yderligere restauranter i Danmark og muligvis på et nyt marked i Nordtyskland.

Søren Ravn fra Sjølund A/S i Sjølund
Ejerleder Søren Ravn overtog Sjølund A/S efter en stilling som eksportchef i virksomheden, og i 2007 overtog han også alle aktier i selskabet. Søren Ravn er uddannet inden for smede- og teknikerfaget og kendte allerede virksomheden fra sin studietid. Relationen til virksomheden styrkede han gennem årene og fik dermed indgående kendskab til kunderne og Sjølunds potentiale. Det har givet ham et stærkt afsæt til at skabe vækst i virksomheden. Sjølund A/S tilbyder valsning af komponenter til komplicerede produkter, som fx tog og vindmøller, og har et stort fokus på høj kvalitet og den bedste kundeservice hver gang.

Sjølund fokuserer desuden på at klare kundernes opgaver til perfektion og har en vision om at være verdens bedste til profilvalsning. Virksomheden står stærkt i branchen på grund af sin unikke viden og kompetencer og hviler bestemt ikke på laurbærrene. Sjølund vil videreudvikle sine kompetencer til gavn for kunderne. Kort sagt skyldes virksomhedens flotte vækst dels en meget klar forretningsplan, der er blevet eksekveret gennem en årrække, dels at Sjølund hele tiden arbejder på at være i stand til at løse alle opgaver inden for valsning uanset kompleksitet.

Kontakt
For yderligere information kontakt PR Manager Malene Billund fra PwC på mobil 5133 2378 eller Pernille Plougheld fra Nykredit på mobil 3045 1006.

Tid og sted for Årets Ejerleder i Sydjylland
Kåringen finder sted 31. oktober 2016, kl. 16:30-18:30 hos PwC, Herredsvej 32, 7100 Vejle.

Fakta om Årets Ejerleder 2016
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 13. gang. Årets tema er kundefokusering.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 10. november 2016 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vinder.

Tidligere landsvindere
Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

*I PwC’s CXO SMV Survey 2016 har små og mellemstore virksomheder (SMV’er) fra det brede ledelseslag (CXO) delt deres viden. Survey’en er gennemført via online- og telefoninterviews fra 5. februar til 11. marts 2016, og vi har fået svar fra ca. 600 danske CXO’er, som giver deres vurdering af de forhold, som optager dem og deres virksomhed i det kommende år – herunder fokusområder, investeringsområder, bekymringer mv. Vi har taget udgangspunkt i et bredt udsnit af danske virksomheder.

• sjølund a/s
  • nykredit