Manden bag frisørernes foretrukne hårvoks vinder Årets Ejerleder i Østjylland 2017

Preben Munch Kjærgaard er ejerlederen bag IdHAIR Company A/S og har netop vundet prisen i Østjylland for sin evne til at positionere et stærkt brand og ikke mindst sin evne til at skabe vækst. Ejerlederen fik overrakt prisen af PwC, Dansk Erhverv og Nykredit ved en velbesøgt kåring i Nobelparken.

IdHAIR blev grundlagt i 1986 i Lystrup og voksede sig hurtigt til en velanset og fremsynet virksomhed. Ejerlederen og grundlæggeren bag virksomheden, Preben Munch Kjærgaard, har fra begyndelsen haft en stor passion for hårprodukter og en innovativ tilgang til produktudvikling. Det førte i første omgang til, at den populære IdHAIR-voks kom i produktion, og den faldt så meget i frisørernes og slutkundernes smag, at et nyt nichebrand for hårprodukter var født.

”I en branche, som generelt er præget af store internationale spillere, har Preben Munch Kjærgaard formået at udvikle og positionere sit eget stærke brand via produktinnovation og kundepleje. Det er en ’self-made’ ejerleder, der via et stærkt kundefokus har præsteret at udbygge sin forretning, som i dag opererer i over 30 forskellige lande. Dét fortjener anerkendelse,” siger Christian Roding, partner i PwC i Aarhus.

Dygtige medarbejdere er altafgørende
Ejerlederen bag IdHAIR er kulturbæreren, der fastholder fokus på kundernes behov og det kommercielle købsmandsskab. Derfor har Preben primært fokus på salg og marketing, hvor der tales til frisørernes hjerter. Dygtige ansatte og en professionel bestyrelse komplementerer ejerlederens kompetencer.

”Preben Munch Kjærgaard forstår vigtigheden af kvalificerede medarbejdere og er bevidst om egne styrker og svagheder. Derfor har han også ansat talenter med de nødvendige kompetencer på såvel dagligt ledelsesniveau som på bestyrelsesniveau. Det har i høj grad båret frugt,” udtaler regionsdirektør i Nykredit, Henrik Damsgaard, og ønsker tillykke med prisen.

Produktudviklingen i IdHAIR-serien er det område, hvor virksomheden forventer vækst inden for de kommende år, godt hjulpet på vej af en ny digital strategi, som skal binde slutkunden, frisørsalonen og IdHAIR sammen. I Dansk Erhverv hersker der derfor heller ingen tvivl om, at den rette ejerleder er fundet blandt tre kompetente finalister.

”Preben Munch Kjærgaard har igennem hele virksomhedens levetid haft et stort fokus på kundernes behov og har været dygtig til at udvikle sin position strategisk, herunder udnytte nye muligheder med digitalisering. IdHAIR er et succesfuldt eksempel på en dygtig ejerleder, som gennem et stort engagement og viden om virksomhedens muligheder, har opnået stor succes og vækst,” siger Sigurd Schou Madsen, chefkonsulent i Dansk Erhverv.

De stærke konkurrenter
IdHAIR er ikke den eneste ejerledede virksomhed i Østjylland med et flot resultat. De øvrige nominerede var:

Jonas Bojer, Thomas Sillesen og Esben Eskerod fra Bojer Innovation Ingeniørrådgivning ApS (BIIR)
BIIR blev startet i 2008 af Jonas Bojer, som sidenhen har fået Thomas Sillesen og Esben Eskerod med, og i dag leder de alle tre virksomheden. Jonas og Esben er begge uddannet ingeniører med stor brancheerfaring, mens Thomas har en cand.merc. med stor erfaring inden for økonomi og virksomhedsledelse. De hjælper deres kunder med at opnå deres forretningsmål via deres kreative løsninger. De har skabt en virksomhed med høje vækstambitioner, kvalitet og stor kundetilfredshed.

Allan Damborg Jensen fra Søgemedier A/S
Ejerleder Allan Damborg Jensen stiftede i 2008 Søgemedier med en grundtanke om at skabe en rådgivningsvirksomhed med kunden i fokus, og hvor kunden bliver rådgivet ud fra det individuelle markedsføringsbehov. I dag har Søgemedier over 100 ansatte, som sparrer og vejleder kunderne om, hvad der passer til netop deres behov.

Fakta om IdHAIR
Virksomheden er grundlagt i 1986, og med afsæt i en stor succes med Id-voks voksede virksomheden fra en lokal grossistvirksomhed til en højt indtjenende brandvirksomhed, som i dag opererer i over 30 forskellige lande med en stor portefølje af produkter til frisøren.

Fakta om Årets Ejerleder 2017
Det er PwC, Nykredit, Dansk Erhverv og Finans, der står bag prisen, som uddeles for 14. gang. Årets tema er samspillet mellem talent og teknologi.

De syv regionale vindere går videre til landskåringen, som finder sted den 9. november 2017 hos PwC, Strandvejen 44, 2900 Hellerup.

Juryen består af repræsentanter fra Dansk Erhverv, Nykredit, PwC og sidste års vindere.

Tidligere landsvindere
Marie-Louise Bjerg fra Mountain Top Industries ApS (2016), Anders Byriel fra Kvadrat A/S (2015) Susanne Hessellund fra Bel Air Aviation A/S (2014), Thomas Dinesen fra Dinesen Floors (2013), Peter Eriksen fra Nilpeter A/S (2012), Jørgen Hallundbæk fra Welltec A/S (2011), BK Engineering A/S (2010), KM Telecom A/S (2009), Webtop A/S (2008) og Expo-Net Danmark A/S (2007).

Sidste år landsvinder af Temaprisen
Charlotte Gueniau, RICE A/S (2016)

I PwC arbejder vi for at styrke tilliden i samfundet og være med til at løse væsentlige problemstillinger. Det gør vi med udgangspunkt i vores viden inden for revision, skat og rådgivning. Vores kunder kommer fra alle dele af erhvervslivet og den offentlige sektor, og vi er flere end 2.000 medarbejdere og partnere, som brænder for at gøre en positiv forskel for kunder og kolleger. Globalt er vi over 200.000 PwC'ere, og i Danmark er vi markedsledende. Mød os over hele landet. Vi er der, hvor du er. Succes skaber vi sammen…

• Midtjylland