Så mange medaljer får Danmark til OL

Når OL i London slutter den 12. august vil de danske atleter stå tilbage med 7 medajler om halsen. Medaljehøsten bliver dermed den samme som for fire år siden i Beijing. Det er revisions- og rådgivningsselskabet PwC’s økonomer, der har lavet en beregningsmodel, der kan forudse de enkelte landes medaljehøst ved de kommende Lege. De største medaljeslugere vil ligesom sidste gang være USA, Kina og Rusland.

Når de olympiske medajler til sommer skal fordeles, bliver det uden de store forskydninger i toppen. USA vil med 113 medajler fortsat være den mest vindende nation. Storbritannien forventes dog at drage fordel af sin position som værtsnation og vil derfor få syv medajler mere end i 2008. På samme måde vil Kina gå fra 100 medaljer i 2008, hvor hjemmebanefordelen var på deres side, til 87 i 2012.

Det er økonomer fra det verdensomspændende revisions- og konsulenthus PwC, der for fjerde gang har foretaget beregningerne. Modellen for beregningerne inkluderer:

• Befolkningstal
  • Det gennemsnitlige indkomstniveau
  • Hvorvidt landene tidligere var en del af Sovjetunionen/den kommunistiske blok (herunder også Kina og Cuba), da der her blev givet markant støtte til olympiske sportsgrene
  • Hvorvidt landet har værtskabet

Ulrik Ræbild, sportsansvarlig hos PwC forklarer:

“Generelt set stiger antallet af medaljer i takt med befolkningstallet og den økonomiske velstand. Stigningen er dog mindre end proportional, hvilket skyldes, at faktorer såsom genetik og motivationen for gode resultater også spiller ind. For eksempelvis er sport en attraktiv vej ud af fattigdom for befolkningen i nogle nationer, hvilket kan have en betydning for de sportslige præstationer landet leverer.”

Det hele handler derfor ikke om økonomiske beregninger, mener Ulrik Ræbild. ”Nogle gange slår David Goliat. Sådan er det heldigvis også i sport, som da Danmark vandt EM i 1992. Vores beregninger har dog vist sig at være meget retvisende de seneste år,” udtaler Ulrik Ræbild.

I nedenstående model ses en oversigt over det antal medaljer, som PwC forventer, at de 30 mest vindende nationer tilkæmper sig til OL i London 2012.

Som man kan se i tabellen vil lande som Japan, Brasilien, Rumænien og Tyrkiet klare sig bedre i sammenligning med OL i 2008. Derimod går det ned ad bakke for Australien samt en række tidligere Sovjetlande såsom Ukraine og Hviderusland, som ikke længere oplever samme statsstøtte til olympiske discipliner.

Endelig er det værd at bemærke, at Indien slet ikke er med i top 30 på trods af et enormt befolkningstal og en voksende økonomi. Indien vil blot høste 5-6 medaljer, hvilket bl.a. skyldes, at discipliner, som er store i Indien – f.eks. cricket – ofte ikke er på det olympiske program.

• undersøgelser
  • london 2012
  • medaljer
  • ol

PwC tilbyder branchespecifikke ydelser inden for revision, skat og rådgivning med henblik på at skabe tillid hos offentligheden og øge værdien for vores kunder. Mere end 169.000 medarbejdere i 158 lande inden for vores netværk arbejder sammen gennem et forenet tankesæt og udveksler erfaringer og løsninger for at udvikle nye perspektiver og praktisk rådgivning. "PwC" betegner det netværk af virksomheder, der er omfattet af PricewaterhouseCoopers International Limited, hvor hver enkelt virksomhed er en særskilt og uafhængig juridisk enhed.