Åbent Hus på sexet familiebus

Åbent Hus på sexet familiebus

I denne weekend er der virkelig noget for familien at kigge på hos landets Renault forhandlere. Den nye Renault Scenic og Grand Scenic har premiere ved Åbent Hus både lørdag og søndag

For 20 år siden – tilbage i 1996 - opfandt Renault biltypen kompakt MPV. Modellen var Renault Scenic og biltypen var designet med praktik og velbefindende ombord som grundsten. Og den blev en kæmpe succes. Som den eneste bil i segmentet vandt den mange hjerter, og fire år efter introduktionen – i 2000 - blev der solgt ikke færre end 416.611 eksemplarer på et år

Konkurrenterne så fidusen, og mens der i 1996 kun var Renault, der havde en sådan biltype, var der i 2003 16 konkurrenter. I 2009 var det tal steget til 22. Men Scenic fortsatte succesen, og på 20 år er modellen solgt i knap 5. millioner eksemplarer.

Nu er 4. generation så klar til salg, og denne weekend er der Åbent Hus på vel nok klassens flotteste familieflytter. Udstyret med 20 tommer hjul som standard, bredere, lavere og længere er den ganske enkelt en sexet familiebus.

Den nye Renault Scenic er som den første bil fra Renault udstyret med Active Emergency Braking System. Systemet, der virker helt op til 60 km/t, bremser automatisk bilen helt op i tilfælde af eksempelvis en fodgænger, der går ud foran bilen, hvor føreren ikke selv reagerer. Men der er mange andre sikre tekniske detaljer i bilen, der hjælper med til at øge sikkerheden. Den kan fås med adaptiv fartpilot, der virker op til 160 km/t, og så har bilen også lane keeping assist system og er bilen udstyret med automatisk op og nedblænding.

Sexet design

Som chefdesigner Laurens van den Acker sagde ved pressemødet i forbindelse med lanceringen af ny Scenic, så er det familiebilen, for de forældre, der stadig er forelskede. Altså, at her er en bil, der selv om den skal være praktisk, ikke er holdt op med appellerer til følelserne. Så på trods af, at den nye Scenic er blevet længere end den foregående, ser den langt mere kompakt og sportslig ud.

Det skyldes ikke mindst, at den har fået øget frihøjde og, at rudearealet er blevet mindre. Samtidig har bilen standard 20 tommer hjul og mulighed for to tonet karosseri, hvor taget er sort eller gråt. De 20 tommer hjul er standard og prismæssigt koster de omtrent det samme som 17 tommer hjul. Bredden er blot 195 mm og det betyder en lavere rullemodstand og dermed lavere brændstofforbrug. Også her forenes flot design med fornuft.

Priserne begynder ved 239.900 kroner for den korte version i basisversionen Life og med 115 hk benzinmotor. Grand Scenic med 7 sæder begynder ved 299.900 kroner. Her får man ud over en større bil med to ekstra sæder også versionen med 130 hk benzinmotor. Udstyrsniveauet er her Zen – der er mellemniveauet i udstyr.

Alle Renault forhandlere holder Åbent Hus både lørdag og søndag fra 11.-16.