Driftssikker Dacia

Driftssikker Dacia

Morten Kallager har fem Dacia biler i flåden. Den første fik han i december 2014. Den har allerede nu kørt over 250.000 km uden problemer og planen er, at den skal op på 500.000 km før den skal på pension.

På en stille villavej i Sønderborg bor Morten Kallager. Han er indehaver af Europæiske Sygetransport, og er vild med sine fem Dacia, der bare kører og kører. Med transportopgaver i hele landet er Morten afhængig af stabile biler, og det har han i sine Dacia. Men hvordan gik det til, at han fik øjne på Dacia?

”Jeg bor jo ikke så langt fra grænsen til Tyskland, og havde både set og hørt, at tyskere jo kørte Dacia i stor stil. Så jeg tænkte - hvorfor ikke - og så købte jeg i december 2014 vel nok den første danske Dacia til persontransport. Og det valg har jeg ikke fortrudt”, siger Morten Kallager og fortsætter.

”Jeg har tre Lodgy og to Logan MCV, der kører 10.000 kilometer om måneden, og jeg har ikke haft problemer med dem. Jeg havde oprindelig tænkt på Renault Scenic som sygetransportbil, men en Lodgy har faktisk bedre plads”, siger Morten Kallager.

Morten har som mange andre valgt Stepway versionen, hvor det kan lade sig gøre, simpelthen fordi sæderne er bedre, og fordi bilen har en lidt højere indstigningshøjde. Noget som de kunder Morten kører rundt med sætter stor pris på. Og ud over, at der ikke har været problemer med bilerne, glæder han sig også over en rigtig god brændstoføkonomi.

”Jeg er lidt imponeret over, at vi kører mellem 22-23 km/l i vores Lodgy diesel og helt op til 27 km/l i vores Logan MCV med 75 hk diesel. Det bidrager jo alt sammen til en sund forretning. Altså, hvis man køber en Mercedes, der er fire gange så dyr, får jeg jo ikke fire gange så meget for min ydelse”, siger Morten, der også privat kører Dacia. Og med fem Dacia i indkørslen er det jo også noget naboerne får øje på. Faktisk har Mortens nabo også købt en Dacia efter at have set og hørt alt om Mortens fem.

Selv om 250.000 kilometer i en Dacia kan synes af meget, forventer Morten ikke at skifte sine Dacia før de har kørt en halv mio. kilometer. Som han siger. ”De går jo ikke i stykker, så der er ingen grund til at skifte”.