Den nye CLIO skal sikre momentum og fortsat succes for Renault i Danmark

Ny dansk Renault direktør på plads

Yana Minenko (født 1979) har en Master uddannelse i Engelsk og Fransk fra Taras Shewchenko universitetet i Kyiv og en Bachelor i Industriel marketing fra Kyivs Polytekniske institut. Samtidig har Yana siden 2002 siddet i forskellige positioner i salg og på eftermarkedet. I 2003 overtog Yana rollen som ansvarlig for distribution og logistik som hun besad indtil 2007. I årene 2007-2012 var Yana ansvarlig for Sales & Network Development og lærte det meste af forretningen af kende. I 2012 blev Yana så udråbt til chef for Quality & After-sales -endnu et kæmpe forretningsområde. Men karrieren tog mere fart og allerede i 2014 blev Yana den første kvindelige General Manager for Renault i Ukraine – faktisk den eneste kvindelige af slagsen i hele Renault. Tidspunktet var dengang en udfordring da hele landet befandt sig i en krise. Ikke desto mindre lykkedes det teamet at fordoble markedsandelen og Renault brandet blev nr. 1 i landet, hvilket blev et eksempel på hvordan det er muligt at vækste i alle tider. Det er altså bred og massiv erfaring, der har gjort det muligt for Yana at indtræde som dansk direktør. Og det er et fantastisk tidspunkt at starte på fortæller Yana:

” It is our ambition to have success with our new team and the very promising products we introduce the next period. We have three very important models for the Renault and the Danish market starting with first New Clio, then the all-electric NEW Zoe and then NEW Captur to arrive. In 2020 with the arrival of our E-Tech hybrid and E-Tech Plug-in solutions we will offer electrified products in all of the key segments of the passenger car market while Master Z.E. and Kangoo Z.E. address the commercial side. I believe we have a very strong line up and now it is up to us to make it happen”, fortæller en begejstret Yana.

Mange nyheder fra Renault

Renault præsenterede ny Master og ny Trafic for alle forhandlere ved et kickoff event på Docken mandag og i dag tiltræder Yana så officielt stillingen som Dansk direktør. Og der er nok at se til med så mange vigtige lanceringer på kort tid. Men samtidig også gode muligheder for at skabe et godt momentum. Der er i hvert fald store forventninger til Renault og Yana, og derfor er det udefra set også et modigt og moderne træk, at indsætte en ung kvinde i rollen og samtidig introducere så mange vigtige modeller på det danske marked. Men Yana har talent for ledelse og har flere udmærkelser i ryggen. Samtidig kender Yana Renault indefra med et omfattende netværk og ikke mindst har Yana en stærk organisation bag sig til at lykkedes. Samlet set giver det optimisme i forhold til at se Renault i toppen af international og ikke mindst Dansk bilhierarki.

Yana forventer dog ikke at successen kommer af sig selv. ” There´s a lot of work to do and first of all we need to be maintain our good working relations with the network, aftersales, distribution and make the chain even stronger” forklarer Yana. Det kaldes forsigtig optimisme og det bliver spændende at se udviklingen de kommende år.

I Danmark forventes det i øvrigt også at Dacia fortsætter fremgangen og kaprer flere markedsandele. Duster og Sandero (Europas bedst sælgende privatbil) er meget populære og allerede i 2020 er der nyt for Logan og Lodgy fans. Det giver generelt et stort potentiale for begge mærker de kommende år.

Future Mobility

Helt overordnet bliver Yana sat i spidsen for en strategi, der skal føre Renault ind i nærmeste fremtid. En tid, hvor branchen vil ændre sig, produkterne skifter til langt mere CO2 neutrale drivmidler og hvor kunderne også stiller nye krav til mobilitet, service og ydelser. Renault har store ambitioner om at være førende og innovativt præge denne transformation og derfor vil Yana Minenko som moderne leder have gode forudsætninger for at løfte opgaven.

Groupe Renault stammer fra Renault, der helt tilbage i 1898 startede virksomheden i Paris. Groupe Renault er en del af Renault Nissan Mitsubishi-alliancen, der igen i 2018 var verdens største bilproducent med godt 10,7 millioner solgte biler.