Brugere lægger Rigsarkivets arkivalier online

Pressemeddelelse fra Rigsarkivet d. 19. maj 2017. Rigsarkivet styrker samarbejdet med historieinteresserede frivillige, som ønsker at være med til at øge tilgængeligheden til de mange hundrede hyldekilometer arkivalier, der stadig står på reolerne i Rigsarkivets magasiner, og bare venter på at blive lagt på nettet.

For bare få år tilbage var det nødvendigt at møde fysisk op på én af Rigsarkivets læsesale, hvis man ønskede at benytte de historiske kilder. I dag er meget af det hyppigst anvendte arkivmateriale blevet scannet og kan ses online på Arkivalieronline. Men der er meget langt igen før samtlige ca. 450 hyldekilometer arkivalier er tilgængelige online.

Rigsarkivet får nu hjælp af en stor gruppe ildsjæle, som bidrager til digitaliseringen af den arkivalske kulturarv.

For ca. 2 år siden tog en gruppe slægtsforskere fra slægtsforskerforeningen DIS-Odense initiativ til at fotografere alle fynske dødsattester, beliggende i Rigsarkivet, så disse kunne stilles til rådighed for alle på Arkivalieronline. Siden har den fynske gruppe kastet sig over forskellige andre arkivalietyper såsom arrestprotokoller, søruller og jordemoderprotokoller.

Projektet med den frivillige fotografering bredes nu ud til alle Rigsarkivets læsesale, så interesserede i hele landet har mulighed for at bidrage til tilgængeliggørelsen af den arkivalske kulturarv.

Affotograferingen af arkivalier foregår på Rigsarkivets læsesale. Konceptet er at de frivillige selv bestemmer hvilke kilder, de ønsker at affotografere. Rigsarkivet stiller det fornødne udstyr til rådighed og sikrer at billederne bliver taget i god kvalitet. Senest to måneder efter at fotograferne har indleveret deres fotografier af arkivalier, stiller Rigsarkivet billederne til rådighed på Arkivalieronline.

Hans-Henrik Husen, én af fotograferne på Rigsarkivet, siger om sin motivation for at gå ind i projektet:
”Interessen fik jeg, da jeg ved et tilfælde via Facebook så, at man ville starte et nyt projekt med at scanne (fotografere) dødsattester og mangfoldiggøre dem på Arkivalieronline. Jeg har i en tyve års tid været interesseret i slægtsforskning på ”lænestolsniveau”, d.v.s. alle de informationer man kunne få på Arkivalieronline via nettet. Interessen for lige netop at fotografere dødsattester, har jeg bl.a. fordi jeg netop har mange ”åbne ender” i mit slægtstræ, hvor jeg mangler en dødsdato og et dødssted for de gamle familiemedlemmer! Jeg er netop gået på pension og samtidig er lidt af en hobbyfotograf, og da jeg så tilbuddet om at blive frivillig fotograf på dette projekt, syntes jeg, at det lige var mig! Der er jo kilometervis af hylder med vores fælles historie og data gemt på Rigsarkivet, og det er da en pragtfuld idé, at man ved fælles frivillig hjælp kan være med til at formidle disse oplysninger ud til den brede befolkning. Samtidig møder man en masse ligesindede og kvikke pensionister på projektet. Da folk har meldt sig frivilligt, har alle vel en interesse i slægtsforskning og at være med til at gøre det lidt lettere at grave oplysninger frem om sine forfædre. Så jeg er utrolig glad for, at jeg ved et rent tilfælde er havnet i dette projekt – og det gode ved projektet er, at man aldrig løber tør for arbejde!”

Rigsarkivets crowdsourcing-koordinator, Katrine Tovgaard-Olsen, glæder sig over den store interesse for at få de historiske kilder bredt ud til så mange som muligt via internettet:
”Vi mærker en meget stærk opbakning fra en bred skare af frivillige, som går ind i fotograferingsarbejdet med en enestående begejstring og engagement.” Rigsarkivet har igennem de senere år inddraget brugerne mere og mere i formidlingen og tilgængeliggørelsen af den arkivalske kulturarv. ”Det giver rigtig god mening at involvere brugerne i denne type af opgaver. Da det jo er brugerne selv der i sidste ende skal anvende det materiale der bliver lagt på nettet, så er det oplagt, at de også er med til at bestemme, hvad der skal digitaliseres hvornår”.

Kontakt Katrine Tovgaard-Olsen, hvis du vil vide mere om at blive frivillig på Rigsarkivet, på crowd@sa.dk.

• Medier, kommunikation

Statens Arkiver er en institution under Kulturministeriet.

Vores formål er at indsamle og opbevare historiske kilder og at stille dem til rådighed for offentligheden.

Statens Arkiver er tilgængelige for alle. Samlingerne dokumenterer i ord og billeder vores fælles historie, det danske demokratis og retsvæsens udvikling, store begivenheder og personligheder der har haft historisk betydning, konger og dronninger og helt almindelige danskeres liv og levned gennem tiderne.

Vi opfordrer derfor alle til at bruge arkiverne og blive klogere på Danmarks historie.