Frivillige fra hele landet hyldes til Frivilligdag på Rigsarkivet i Aabenraa

Rigsarkivet har igennem de senere år i stadigt større omfang samarbejdet med brugere i tilgængeliggørelsen af de mange hundrede hyldekilometer arkivalier, som Rigsarkivets samlinger udgør.

Rigsarkivet oplever en stadigt stigende interesse for at blive frivillig, og tage aktivt del i formidlingen og tilgængeliggørelsen af den arkivalske kulturarv. Som frivillig kan man indtaste, digitalisere materiale og vejlede andre brugere:

-De frivillige indtaster det der står i de originale kilder. Dermed bliver indholdet søgbart og læsbart for alle, og der skabes datasæt som løbende udleveres til forskere. Sammen har frivillige tilvejebragt flere end 20 mio. poster om fortidsdanskere som dermed let kan fremsøges (ddd.dda.dk og cs.sa.dk)

-Frivillige digitaliserer arkivalierne, så materialet kan tilgås online. Alene i 2019 har frivillige indtil videre leveret over 2 mio. billeder af arkivalier til ”Arkivalieronline”

-Frivillige vejledere andre brugere i brugen af Rigsarkivets samlinger

I løbet af de seneste 25 år har over 1000 frivillige bidraget til at sætte Rigsarkivets unikke samlinger i spil for flere.

Frivilligdagen bliver en dag med god mad, hyggeligt samvær, taler og rundvisning i Rigsarkivet Aabenraa. Crowdsourcingkoordinator Katrine Tovgaard-Olsen ser frem til dagen: ”Frivilligdagen er en tak til de mange frivillige, der ikke kun er med til at gøre kulturarven mere tilgængelig, men også til at gøre Danmark klogere på både fortiden og nutiden og dermed bedre rustet til fremtiden.”

For yderligere oplysninger
Crowdsourcingkoordinator Katrine Tovgaard-Olsen, ket@sa.dk eller Områdeleder Allan Vestergaard, av@sa.dk