Ny fælles forskningslæsesal på Diamanten

Rigsarkivet og Det Kgl. Bibliotek har åbnet en ny fælles forskningslæsesal i Den Sorte Diamant. Her kan borgerne dykke ned i hele Danmarks skriftlige kulturarv.

Flere hundrede personer var mødt op i Diamanten den 27. januar for at se den nye forskningslæsesal, der er åben for alle historieinteresserede.

Baggrunden for den nye forskningslæsesal er en aftale mellem Kulturministeriet, Rigsarkivet og Det Kgl. Bibliotek.

Kulturministeren udtaler:
”Jeg er glad for, at det er lykkedes at etablere en ny, fælles forskningslæsesal. Læsesalen giver mulighed for, at almindelige borgere kan få adgang til at fordybe sig i de originale kilder om Danmarks historie – såsom originale håndskrifter, kort, billeder og sjældne bøger. Det er en god balance mellem på den ene side hensynet til brug af arkivalier og bøger og på den anden side sikring af vores fælles danske kulturarv til de kommende generationer”

Det Kgl. Bibliotek og Rigsarkivet har været naboer gennem århundreder, helt tilbage til Frederik den 3.’s tid, hvor kongens arkiv og bibliotek befandt sig i det gamle Københavns Slot i henholdsvis Kirkefløjen og i Kongefløjens tårn. Siden er der sket meget. ”Men med en fælles læsesal fortsætter vi det gode naboskab og håber, at vi hermed har skabt endnu bedre rammer for vores mange brugere”, udtaler Rigsarkivets rigsarkivar Anne-Sofie Jensen.

Direktør for Det Kgl. Bibliotek, Svend Larsen, er enig: ”Mange bruger både Rigsarkivet og Det Kgl. Bibliotek. Så vi er stolte af at kunne lægge hus til en helt ny moderne læsesal, som er åben for alle, der ønsker at benytte begge institutioners materialer. Vi er overbevist om, at vi med den fælles indsats kan yde en god service til både gamle og nye brugere.”

Det er Arkitektfirmaet Arkitema Architects, der har tegnet og ledet den grundlæggende ombygning af læsesalen. Kreativ leder og Arkitema MAA, Anna Kathrine Bisgaard Sørensen, har været glad for at være en del af en så interessant opgave:
"Det har været en fantastisk spændende opgave i nært samarbejde med de to kulturinstitutioners dedikerede medarbejdere og brugere, samt vores dygtige underrådgivere INNOBA og ingeniørfirmaerne Gert Carstensen og Eduard Troelsgaard. Sammen har vi skabt en helt ny ramme om borgerens møde med vores nationale kulturarv i en af de største læsesale i den ikoniske Sorte Diamant."

Yderligere oplysninger:

Kontakt venligst Rigsarkivets presseansvarlige Julie Avery, 41 71 72 41, jav@sa.dk
Pressefotos: http://www.mynewsdesk.com/dk/rigsarkivet/latest_media