Gå til indhold
Industri 4.0 applikationer og Edge scenarier kræver korte latenstider, hvilket gør IT-containeren til et udmærket datacenter. IT-ressourcer kan skabes hurtigt og sikkert takket være nøglefærdige IT-containere fra Rittal.

En fremtidssikker IT-strategi med Edge datacenter

Mængden af data der skal håndteres i den digitale omstilling er stigende og virksomheder har brug for hurtige og enkle løsninger for at skabe nye datacentre. Samtidigt er den initiale behandling af data nær datakildens oprindelse afgørende for lave latenstider for realtidsapplikationer. Modulæra Edge Data Centre er den ideelle løsning.

Edge Data Center er et decentraliseret IT-system i umiddelbar nærhed af datakildens oprindelse. Det er med til at sikre en exceptionel hurtig førstebehandling af data. Det kan være data fra netværksforbundet udstyr og fra sensorer fra IoT, data som løbende skal behandles. Datacentret er også koblet til cloud datacentraler til behandling af downtime data. Softwareapplikationer i tilsluttede datacentre bruger disse opdaterede data til analyser.

5G-netværk
En af de vigtigste drivkræfter for væksten i Edge IT-systemet er den nye 5G-mobilkommunikationsstandard, som baner vejen for en dramatisk stigning i netværksdatavolumen sammenlignet med 4G/LTE. Datahastigheder så høje som 10 Gbit pr. sekund er mulige i fremtiden. Den nye standard er for eksempel ideel til alle mobile løsninger i industrielle applikationer - fra robotter og værktøj til autonome transportsystemer. Teknikken kan også anvendes i forbedrede virkelighedsapplikationer, som bliver stadig vigtigere i Industri 4.0. Flere sådanne applikationer kræver større båndbredde og kortere responstid.

Fleksibelt design
Et Edge Data Center er designet så det kan tilpasses det ønskede ydelsesniveau ved hjælp af prækonfigurerede, standardiserede moduler. Klima- og strømforsyningsmoduler, stabile IT-racks og robuste sikkerhedskomponenter koordineres derefter med hinanden – et særligt vigtigt krav i hårde produktionsmiljøer. Det er vigtigt at IT-racket har en høj beskyttelsesklasse, som IP 55, hvis det skal beskytte følsomme IT-systemer mod eksterne påvirkninger, såsom fugt, støv eller snavs og forhindre uvedkommende adgang.

Edge Data Center tilgængelighed
Edge-systemet er tilgængeligt i et stort antal ydelsesklasser, afhængigt af krav og anvendelse. Edge gateway-systemet, for eksempel, konsoliderer data på stedet og indleder derefter overførslen til et cloudbaseret downtime datacenter. Indledende analyser kan udføres nær datekildens oprindelse. Mindre systemer kan varetage opgaver som den indledende aggregering af sensordata på en produktionslinje, mens mere kraftfulde datacentre anvendes for at øge beregningskraften på det aktuelle sted.

Teknologien, der anvendes i de forskellige designs varierer meget; fra et grundlæggende servicerack til et specielt sikret IT-rack med ekstra beskyttelsesdæksel. Hvis der er brug for mere strøm er svaret et højtydende Edge Data Center baseret på en modulær IT-container med vejr- og brandbestandig beskyttelse. En sådan løsning installeres i nærheden af den plads hvor data genereres, enten indendørs eller uden for bygningen. Med passende køleteknologi understøtter den en effekt på op til 35 kW pr. IT-rack.

Takket være sine stålvægge er IT-containere både stabile og sikre. At de herudover også er flytbare, gør dem meget fleksible og betyder at datacentret kan installeres hvor som helst på virksomhedens område eller på lager- og i produktionsbygninger.

Krav bestemmer konfigurationen
Når der anvendes Edge-systemer, er det første skridt at angive de tilhørende forretningsmål for at definere de nødvendige programmer og bestemme datacentrets konfiguration. Det ideelle scenarie er når producenten leverer et nøglefærdigt, færdigmonteret system som er komplet med køleaggregat til tilslutning af strømforsyning og netværksteknik.

Brugen af et Edge-system bør automatiseres og gøres praktisk talt vedligeholdelsesfrit for at minimere driftsomkostningerne. Dette kræver omfattende overvågning, der dækker strømforsyning, køling, branddetektion og slukning. Beskyttelseskategorien afgøres af faktorer som plads og hvor fejlsikret systemet skal være. Det er også vigtigt at benytte et overvågningssystem som dækker strømforsyning, køling, branddetektering og slukning, men også indkapslinger, rack-døre og sidepaneler. Elektronisk dørlås har den ekstra fordel at det bliver lettere at fastslå hvilket personale der havde adgang til IT og hvornår. Ved ekstern vedligeholdelse eller i nødsituationer kan det være nødvendigt helt at lukke ned for systemet, hvilket afbryder strømforsyningen. Omkoblingsbare PDU’er (strømfordelingsenheder) er nødvendige til dette formål.

Nøglefærdig løsning
Edge Data Center kan også installeres i et rum-i-rummet-miljø for de strengeste sikkerhedskrav. Et sikkerhedsrum af denne type giver maksimal beskyttelse ved brand eller i meget forurenede omgivelser. Udendørs bør det også sikres, at systemet understøtter pålidelig IT-drift der kan klare en bred temperaturskala; fra eksempelvis -20 °C til +45 °C.

Leverandører som Rittal har udviklet et modulært koncept for disse varierende krav. Rittal antager en helhedstilgang til sine løsninger og arbejder med partnere som ABB, HPE og IBM. Det betyder at kunderne får alle de nødvendige tjenester fra en enkelt leverandør. Det prædefinerede og standardiserede alt-i-et Edge-system kan suppleres med aktive IT-komponenter og "as-a-Service” alternativer i en nøglefærdig løsning.

Rittal, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group, er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Johan Appelqvist

Scandinavian Product Manager IT Infrastructure IT Infrastructure +46 709 38 70 90

Faster - Better - Everywhere

Rittal A/S er et dansk datterselskab, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group. Rittal er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Rittal A/S dækker hele det danske markedsbehov for salg, rådgivning og service, og de danske medarbejdere sikrer dig optimal salgs- og kundeservice med hurtig og kvalificeret rådgivning.

Rittal A/S
Delta Park 37