Gå til indhold
Bedre ergonomi og økonomi er afgørende, fortæller Pelle Bjurhagen og Johannes Frederiksson fra Addiva, der her ses foran Perforex bearbejdningsmaskine.

Halvering af den mekanisk produktionstid hos Addiva Production i Sverige

Hos Addiva Production i Sverige er det lykkedes at halvere den mekaniske produktionstid blandt andet ved at installere en ny bearbejdningsmaskine. Med en Perforex bearbejdningsmaskine har virksomheden automatiseret en del af produktion, med forbedret lønsomhed og konkurrencekraft som følge.

Addiva Production designer og fremstiller styretavler og tavleanlæg. Virksomheden har 25 ansatte og har over 1200 kvadratmeter produktionsområde på Finnslätten i Västerås. Tidligere blev produktionen håndteret manuelt, hvorfor det var et stort skridt, da Addiva satte fokus på automation af deres produktion.

– Indledningsvis var vi skeptiske. Vi troede, at automatisering kun var for virksomheder, der producerer store partier, hvor vi primært udfører enkeltstyksproduktion. Det var derfor ikke en investering, vi havde diskuteret tidligere, siger Addiva VD Jonas Strand.

Perforex viser sin styrke i praksis

Nysgerrigheden tog dog overhånd. Virksomhedens ledelse så bearbejdningsmaskinen, Perforex, i aktion hos Rittal i Ängelholm og det fik brikkerne til at falde på plads.

– Vi så, at maskinen kunne fungere for os som virksomhed. Hjemme i Västerås samlede vi et antal af medarbejderne og præsenterede teknikken. Vi var bevidste om, at en del af medarbejderne var positivt indstillet, mens andre var mere reserverede og nogle endda negative. Efter præsentationen, var alle dog enige. Alle troede på idéen, hvilket var virkelig fantastisk.

Forandrede arbejdsprocesser

Bearbejdningsmaskinen var nøglen til at ændre driften af virksomheden og tilpasse produktionsenheden. I stedet for, at alle montører arbejdede med både den mekaniske og elektriske montage, etableredes en særskilt afdeling for den mekaniske produktion.

– Det er stor forandring, som kun er for det bedre. Tidligere regnede vi med, at den mekaniske del krævede tyve procent af den samlede produktionstud. I dag svarer den til kun ti procent. Den tidsmæssige gevinst betyder, at vi har forbedret vores lønsomhed. Næste skridt er, at vi kan konkurrere om standardopgaver, hvor vi indtil i dag har haft svært ved at være konkurrencedygtige på prisen.

Fleksibel maskine

Addiva Production har installeret en Rittal Perforex BC1007, som udfører den ønskede bearbejdning af plader og skabslåger. Det handler blandt andet om at lave udskæringer til display og om at foretage fræsninger og trådning med høj finish. Virksomheden har også valgt at komplimentere Perforex med montagebordet Assemblex 300ENH og opstilling til opbevaring af ark og transportvogn.

Emner

Rittal, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group, er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Anja Bianchi

Pressekontakt Marketing coordinator

Faster - Better - Everywhere

Rittal A/S er et dansk datterselskab, som indgår i den tyske koncern Friedhelm Loh Group. Rittal er verdensledende inden for indkapslinger til industriel automatisering og fysisk IT-sikkerhed. Rittals produktsortiment omfatter indkapslinger, strømfordeling, klimateknik, IT- infrastruktur og software & service. Rittal blev grundlagt i 1961 og har 10 højteknologiske produktionssteder, 63 datterselskaber og over 40 agenturer over hele verden. Med over 10.000 medarbejdere er Rittal det største selskab i Friedhelm Loh Group.

Rittal A/S dækker hele det danske markedsbehov for salg, rådgivning og service, og de danske medarbejdere sikrer dig optimal salgs- og kundeservice med hurtig og kvalificeret rådgivning.

Rittal A/S
Delta Park 37