FOREDRAG OM DANSKE KØBSTÆDER FØR INDUSTRIALISERINGEN

Roskilde Museumsforening og Historisk Samfund inviterer til foredrag om danske købstæder før industrialiseringen, tirsdag 2. oktober på rådhuset. Jørgen Mikkelsen, arkivar og seniorforsker ved Rigsarkivet samt formand for Dansk Komité for byhistorie, er foredragsholder.

Endnu omkring 1800 havde de tre største danske købstæder i provinsen kun 5-6.000 indbyggere, mens næsten halvdelen havde mindre end 1.000.

Men selv om en del købstæder var mindre end store landsbyer, adskilte de sig markant fra landsognene. Dels udgjorde en købstad en selvstændig administrativ enhed med egne embedsudøvere og egen domstol og politimyndighed. Dels søgte statsmagten lige fra 13-1400-tallet til 1857 at håndhæve det grundlæggende princip, at handel, håndværk og søfart m.m. hørte hjemme i købstæderne, mens landdistrikterne måtte klare sig med landbrug og evt. fiskeri.

Foredraget giver en karakteristik af købstædernes økonomiske, sociale og kulturelle liv i 1700-tallet og begyndelsen af 1800-tallet, og flere eksempler er hentet fra Roskilde.

Tid, sted, pris

2. oktober 2018 kl. 19.30
25 kr. Gratis for medlemmer af Roskilde Museumsforening og Historisk Samfund.
Auditoriet på Rådhuset, Rådhusbuen 1, 4000 Roskilde.

• roskilde
  • købstad