HØR OM DEN FEJLSLAGNE FRED EFTER FØRSTE VERDENSKRIG

Den 27. november kl. 19.30 inviterer Roskilde Museumsforening til foredraget "1918/19: Den fejlslagne fred efter Første verdenskrig". Foredragsholder er Niels Bo Poulsen, militærhistoriker og chef for forsvarsakademiets Institut for Militærhistorie, kulturforståelse og krigsteori.

Den 11. november 1918 sluttede Første Verdenskrig – en af historiens største og mest betydningsfulde militære konflikter. Trekvart år senere blev krigsafslutningen omsat i en række fredsaftaler, hvoraf den mest kendte er Versaillestraktaten, der kraftigt stækkede Tyskland som stormagt.

Freden holdt dog ikke meget mere end tyve år, før en endnu voldsommere krig – Anden Verdenskrig – brød ud. ”Krigen, der skulle ende alle krige” – som det hed sig i samtiden – fik konsekvenser for hele kloden og resulterede i både revolutioner, koloniale frihedskampe, folkedrab og et Europa præget af en række ustabile stater.

I foredraget fortæller Niels Bo Poulsen med udgangspunkt i krigsafslutningen om de mange følgevirkninger, som Første Verdenskrig havde, og han diskuterer, hvorfor det ikke lykkedes at etablere en bedre og mere stabil verdensorden efter krigen.

Niels Bo Poulsen er militærhistoriker og chef for Forsvarsakademiets Institut for Militærhistorie, Kulturforståelse og Krigsteori. Han er forfatter til en række bøger og artikler om krig og militære forhold. Han udgiver i oktober 2018 bogen Fra verdenskrig til borgerkrig. Østfronten 1914-1924 set med danske øjne som er forfattet sammen med Claus Bundgård Christensen og Martin Bo Nørregaard.

Bemærk, at foredraget finder sted på Rådhuset.

Tid, pris og sted

27. november 2018 kl. 19.30

25 kr. Gratis for medlemmer af Roskilde Museumsforening og Historisk Samfund.

Auditoriet på Rådhuset, Rådhusbuen 1, 4000 Roskilde.

• første verdenskrig
  • museumsforening