HVORFOR ER ISLANDSKE HÅNDSKRIFTER SÅ SPÆNDENDE?

Roskilde Museumforening tager et "blik på Island" og har inviteret foredragsholder Svanhildur Óskarsdóttir, leder af håndskrift-afdelingen på Árni Magnússon instituttet, til at fortælle om, hvilken betydning islandske skrifter har for både Island og Danmarks historie.

D. 16. januar kl.19.30-21 får Roskilde Museumsforening besøg af foredragsholder Svanhildur Óskarsdóttir, leder af håndskrift-afdelingen på Árni Magnússon instituttet ved Islands Universitet.

De islandske håndskrifter er en unik kulturskat, som i 2009 blev optaget på UNESCOs liste over verdens mindearv. Havde det ikke været for forskeren Árni Magnússon var de næppe blevet reddet og bevaret for eftertiden. Det var ham, der i begyndelsen af 1700 årene rejste rundt i Island for at opspore og indsamle hvad der måtte findes af materiale rundt omkring. Gennem mere end to hundrede år blev disse dyrebare håndskrifter opbevaret i København, i den Arnamagnæanske samling og på Det Kongelige Bibliotek, hvor størsteparten lykkeligvis overlevede både store brande og bombardementer. Omkring halvdelen af håndskriftsamlingen er nu overdraget til Island, hvor den danner grundlag for aktiv forskning, både nationalt og internationalt.

Foredragsholder Svanhildur Óskarsdóttir besøger Danmark i forbindelse med en ny udstilling på Johannes Larsen museet i Kerteminde, ”Blik på Island”.Johannes Larsen var i Island både i 1927 og 1930, for at lave illustrationer til en (dengang) ny oversættelse af de islandske sagaer. Udstillingen kan ses frem til 26.3.2017.

Foredraget foregår i auditoriet på Roskilde Rådhus, Køgevej 80, med indgang i den ”gamle” amtsbygning.

Pris: 25 kr. for ikke-medlemmer, og gratis for medlemmer af Roskilde Museumsforening og Historisk Samfund.

• roskilde rådhus
  • islandske håndskrifter
  • svanhildur óskarsdóttir
  • árni magnússon
  • historisk selskab
  • roskilde museums forening
  • foredrag
  • island

Museumskoncernen ROMU udgøres af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværkemuseet, Sankt Laurentius, Tadre Mølle og Domkirkemuseet

ROMU undersøger, indsamler og formidler kulturarven i Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner, og er et af 10 museer, der på landsplan, er blevet udpeget af Kulturarvsstyrelsen til at varetage tilsynet med landets fredede fortidsminder. ROMU forestår tilsynet i det centrale og vestlige Sjælland.

ROMU arbejder tæt sammen med en lang række aktører herunder bl.a. Roskilde, Frederiksund og Lejre Kommuner, Roskilde Universitet, Roskilde Bibliotek samt en lang række nationale og internationale kulturaktører.