KOM TÆT PÅ KNUD DEN STORE

Lejre Museum markerer 1000 året for Knud den Stores kroning som konge af England og senere Danmark med et foredrag, der går i dybden med forståelsen af begrebet 'konge'. Foredraget er d. 1. december fra kl. 19-21.

“Engang du herre var i hele Norden, bød over England, - nu du kaldes svag”. Sådan skrev H. C. Andersen om Danmark i 1850 med henvisning til Knud d. Store. I år er det 1000 år siden den danske kongesøn Knud blev kronet som Englands konge. To år senere blev han også dansk konge og Nordsøimperiet var grundlagt. I denne anledning har Lejre Museumsforening inviteret dr. phil, Nils Hybel, Saxo Instituttet, til at komme og holde foredraget: "Knud den Store - hvor stor var han? Kejser eller konge?” I sit foredrag vil Nils Hybel også berøre, hvad man forstår ved begrebet ”konge” i sen vikingetid/tidlig middelalder.

Foredraget holdes i samarbejde med ROMU torsdag d. 1. december kl. 19-21 på Lejre Museum.

Der er gratis adgang for medlemmer af Lejre Museumsforening og ellers koster billeterne 50 kr.

• lejre museum
  • historie
  • viking
  • vikingetiden
  • konge
  • konger
  • herredømme
  • foredrag

Lejre Museum er en del af museumskoncernen ROMU, som blev etableret i 2015 og udgøres i dag af besøgsstederne Roskilde Museum, Frederikssund Museum, Lejre Museum, RAGNAROCK – museet for pop, rock og ungdomskultur, Lützhøfts Købmandsgård, Håndværkemuseet, Sankt Laurentius, Tadre Mølle og Domkirkemuseet

ROMU undersøger, indsamler og formidler kulturarven i Roskilde, Lejre og Frederikssund kommuner, og er et af 10 museer, der på landsplan, er blevet udpeget af Kulturarvsstyrelsen til at varetage tilsynet med landets fredede fortidsminder. ROMU forestår tilsynet i det centrale og vestlige Sjælland.

ROMU arbejder tæt sammen med en lang række aktører herunder bl.a. Roskilde, Frederiksund og Lejre Kommuner, Roskilde Universitet, Roskilde Bibliotek samt en lang række nationale og internationale kulturaktører. ROMU er arbejdsplads for mere end 50 museumsansatte