ØL, VIN OG BRÆNDEVIN PÅ LEJRE MUSEUM

Lejre Museum inviterer til foredraget 'De drikfældige danskere!' om vikingetidens og middelalderens drikkekultur i Danmark. Det er onsdag den 13. december kl. 19-21.

I vikingetiden og middelalderen drak danskerne masser af øl, vin og med tiden også brændevin. Til hverdag fik både mænd, kvinder og børn tyndt øl som ernæringskilde og alternativ til urent vand. Til fest gik store drikkeskåle og særlige drikkehorn gildesalen rundt. Her skålede konger og stormænd med slægtninge og undersåtter, mens de etablerede og cementerede sociale hierarkier, alliancer, ven- og fjendskaber.

I hele Europa havde man en dynamisk drikkekultur, men især danskerne synes at have haft ry for at være særligt glade for de våde vare. I dette foredrag vil ph.d. Kasper H. Andersen fra Aarhus Universitet & Den Gamle By med udgangspunkt i Lejre fortælle os om vikingetidens og middelalderens drikfældige danskere.

Der er et begrænset antal billetter.

Tid, pris, sted:
13. december, kl. 19-21.
50 kr.
Lejre Museum, Orehøjvej 4, Lejre.

• lejre museum